Publicat 25/10/2020 11:49

Pedro Sánchez compareixerà en roda de premsa a partir de les 12.00 hores

El president del Govern central, Pedro Sánchez.
Moncloa

MADRID 25 oct. (EUROPA PRESS) -

El president del Govern central, Pedro Sánchez, compareixer en roda de premsa telemtica quan s'acabi el Consell de Ministres extraordinari, segons ha informat La Moncloa.

La convocatria dependr de la durada del Consell. De manera orientativa, ser a partir de 12.00 hores, ha detallat La Moncloa.

El Consell de Ministres extraordinari que declarar novament a Espanya l'estat d'alarma per fer front a la pandmia de coronavirus ha comenat aquest diumenge pocs minuts després de les 10.00 hores, després que fins a onze governs autonmics (set del PSOE i cap del PP) hagin demanat que s'aprovi aquest instrument, amb l'objectiu de tenir cobertura jurídica suficient per endurir les restriccions de mobilitat.

Sánchez va avisar divendres, en una declaració institucional des del palau de La Moncloa, de la gravetat de la situació, i de la necessitat d'adoptar mesures estrictes com més aviat millor, amb la finalitat de no haver d'arribar a un confinament domiciliari com el del mar.

TOC DE QUEDA

Una de les mesures que es preveu posar en marxa, que moltes regions han sollicitat i d'altres ja han implantat, com Castella i Lleó o Comunitat Valenciana, és el toc de queda per evitar la mobilitat nocturna. El ministre de Sanitat, Salvador Illa, ha defensat durant tota la setmana que aquesta restricció troba en l'estat d'alarma la millor cobertura jurídica perqu es pugui aplicar a tot o a gran part del territori espanyol.

Illa també va confirmar que, per garantir la continutat d'aquest estat d'alarma ja estaven cercant suports, en una clara crida al PP perqu doni el seu. El Govern no necessita el vistiplau del Congrés per aprovar l'estat d'alarma, per sí per prorrogar-lo més enll dels 15 dies de vigncia inicial. Ara per ara, l'Executiu ja s'ha assegurat el suport de Ciutadans.

No obstant aix, amb els suports de Ciutadans i els de el PNB --que governa al País Basc--, el Govern encara no tindria garantida la majoria, per la qual cosa s'hauria d'assegurar el vot d'altres partits.

La sisena i última prrroga de l'estat d'alarma de mar va tirar endavant el 3 de juny amb 177 vots: els 120 del PSOE, els 35 d'Unides Podem, els 10 de Ciutadans, 6 del PNB, dos de Més País-Equo, i els de Coalició Canria-Nova Canries, el Partit Regionalista de Cantbria (PRC) i Terol Existeix.

MÉS D'UN MILIÓ DE CONTAGIS

El Consell de Ministres extraordinari d'aquest diumenge se celebra després que Sánchez manifestés divendres a la seva declaració institucional que estava "llest" per adoptar les mesures que fes falta per doblegar la corba de contagis, després d'alertar que ja s'havia superat la xifra oficial d'un milió de contagis.

Per tot aix, Sánchez ha decidit finalment celebrar aquest diumenge, després d'haver tornat de Roma de reunir-se amb el papa Francesc, aquest Consell de Ministres extraordinari, i no esperar ni tan sols a dilluns a la Conferncia de Presidents que est prevista des de fa setmanes.

Aquest estat d'alarma, que s'espera implantar a nivell nacional, arriba un dia després que s'acabés aquest dissabte el que va declarar el Govern central de manera "territorialitzada" a la Comunitat de Madrid fa dues setmanes, per posar en marxa les mesures que va ordenar el Ministeri de Sanitat que l'Executiu d'Isabel Díaz Ayuso es va negar a aplicar.

També arriba després que el Govern espanyol i les comunitats aprovessin aquest dijous al Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut (CISNS) un pla de resposta coordinada que inclou quatre nivells de risc, amb les seves corresponents mesures. En el nivell d'alerta mxima es contemplava ja expressament la possibilitat de recórrer al estat d'alarma per donar cobertura a mesures "excepcionals", com ha recordat Sánchez en la seva compareixena.

Després s'haver superat la primera onada del coronavirus, i que s'acabés l'estat d'alarma que va comenar al mar per la progressiva prdua de suports, Sánchez va adoptar a l'estiu una estratgia de "cogovernana" amb les comunitats, perqu fossin aquestes les que, en coordinació amb Sanitat, s'encarreguessin de gestionar la pandmia.

En aquesta línia, a finals d'agost va posar a la seva disposició la possibilitat de sollicitar l'aprovació d'un estat d'alarma "territorialitzat" que servís com a cobertura jurídica per aplicar mesures de mobilitat més estrictes, si així ho consideraven necessari. En aquell moment, Sánchez, va oferir als presidents autonmics la possibilitat d'anar al Congrés a defensar ells mateixos la seva petició.