Actualitzat 01/07/2014 13:29

Pastor defensa el fons portuari perquè els ports es prestin diners i agilitin les connexions

Ana Pastor y Lluís Marsà
EUROPA PRESS

Assegura que els accessos viaris al Port de Barcelona s'adjudicaran aquest juliol

BARCELONA, 1 jul. (EUROPA PRESS) -

La ministra de Foment, Ana Pastor, ha defensat aquest dilluns el Fons d'Accessibilitat Terrestre Portuària com un mecanisme que agiliti que les 28 autoritats portuàries del sistema portuari espanyol tinguin connexions ferroportuaris a través del préstec de fons entre els diversos enclavaments portuaris.

"No s'està parlant de donar diners a un altre port, sinó d'un model de préstec mitjançant la creació d'aquest fons", ha assegurat Pastor en declaracions als mitjans després de participar en una conferència de l'Associació de Promotors de Barcelona.

L'objectiu d'aquest fons és que els ports amb beneficis aportin el 50% del seu resultat net a manera de préstec a llarg termini per finançar obres de connectivitat terrestre del conjunt dels 28 ports que formen el sistema portuari espanyol i que Foment no pot sufragar, malgrat ser unes feines que sempre han tingut recursos pressupostaris.

La ministra ha sostingut que l'objectiu és treballar en un model encarat cap al futur perquè els ports espanyols, també el de Barcelona, siguin cada vegada més competitius, i ha apostat per un model "de bona entesa i harmonia, com sempre".

El titular de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Santi Vila, es va reunir amb Pastor la setmana passada per intentar que Foment fes marxa enrere en la creació d'aquest fons, ja que el conseller rebutja que el benefici del Port de Barcelona s'utilitzi per finançar obres de connexió d'altres enclavaments competidors.

"Compartim l'objectiu de la mesura i posarem tota la nostra audàcia, però no formarem part d'una solució que castigui els ports que ho fan bé", va dir la setmana passada el conseller després de la reunió amb la ministra.

ACCESSOS PORT DE BARCELONA

També s'oposa a la mesura el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, que va considerar dijous passat que els 50 milions que inverteix l'enclavament portuari per a la construcció dels seus accessos ferroviaris, als quals se sumen 50 milions més per part de Foment, ja s'haurien de considerar una aportació al fons, si bé Pastor ha declinat aclarir si es comptabilitzaria com a aportació al fons la inversió de l'enclavament català fins que no es tanqui el model.

Si es converteix en una realitat aquest mecanisme, que s'emmarca en un pla de mesures per a la reactivació econòmica aprovat pel Govern espanyol el 6 de juny, en el cas de l'enclavament català comportaria aportar 37,3 milions d'euros, ja que el 2013 va registrar uns guanys de 74,6 milions.

La ministra ha anunciat que aquest juliol s'adjudicaran els accessos viaris del Port de Barcelona, abans de vacances, i que s'està avançant en els accessos ferroviaris: "Seguim treballant, estan molt avançats tots els projectes".

A més, Pastor ha defensat que dins de l'objectiu del Govern espanyol de millorar la competitivitat del conjunt de ports espanyols, una altra de les mesures és l'ampliació de les concessions portuàries a 50 anys, la qual cosa significarà, segons la ministra, una mobilització de 5.700 milions d'euros.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés