Publicat 10/02/2015 12:21

Pastor avança que les taxes aeroportuàries, ja congelades, podrien fins i tot baixar

Ana Pastor y Rafael Catalá en los Desayunos de Europa Press
EUROPA PRESS

Assegura que algunes companyies "estan baixant ja els preus" per uns costos menors del cru

MADRID, 10 febr. (EUROPA PRESS) -

La ministra de Foment, Ana Pastor, ha avançat aquest dimarts, un dia abans que Aena debuti en borsa, que les taxes aeroportuàries, congelades per al període 2015-2025, podrien fins i tot baixar, després d'avançar les dades "espectaculars" registrades en els aeroports de la xarxa durant el mes de gener.

"El que s'ha fet és controlar les despeses supèrflues, amb un augment del 18% dels ingressos comercials, fet que ha permès congelar les taxes. No l'extranyi fins i tot que puguin baixar", ha assenyalat Pastor durant la seva intervenció als Esmorzars Informatius d'Europa Press.

Pastor ha anunciat que a tancament de gener, el nombre de passatgers a la xarxa d'aeroports espanyols va augmentar un 5,3%, fins a 11,6 milions de viatgers, amb un repunt del 7% dels viatgers internacionals, i del 2,5% dels usuaris nacionals. L'aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas es va anotar un increment del 9,7%, mentre que l'aeroport Barcelona-El Prat va aconseguir un avanç del 4,8%.

Quan li han preguntat per les crítiques que veuen en la congelació de taxes tan a llarg termini un risc de dèficit elevat per a Aena, Pastor ha defensat que les dades del trànsit aeri "parlen per si soles" i també els comptes. Així, ha valorat positivament que Aena hagi aconseguit passar d'una caixa de -600 milions d'euros a una generació de caixa de 1.000 milions (a setembre del 2014) congelant les taxes.

El Govern central va aprovar el juliol el nou marc regulador aeroportuari, recollit a l'anomenat Document de Regulació Aeroportuària (DORA), amb vista a donar entrada al capital privat fins a un 49% a Aena, un marc que estableix la congelació de les taxes fins a l'any 2025.

La congelació de taxes per als pròxims 10 anys, tenint en compte que en el 2015 ja es va anunciar que no pujarien, s'estableix sempre que les inversions realitzades per Aena no superin els 450 milions d'euros anuals i l'increment dels costos aeroportuaris no superi l'1%.

Pastor ha indicat que Aena continuarà ajustant les seves despeses però aquest esforç inversor "només es donarà en allò que és rellevant i adequat, per tenir una infraestructura del segle XXI". "Farem un desenvolupament a la zona de càrrega de Barajas important, s'està ampliant a A Corunya la pista de l'aeroport i s'estan ampliant els anells de Palma de Mallorca", ha posat com a exemples.

Quan li han qüestionat per la petició que va fer a les aerolínies i navilieres perquè repercuteixin en el bitllet els preus més baixos del combustible, Pastor ha assenyalat que el seu objectiu és fer arribar a l'economia real aquests costos menors però sense extralimitar-se a una economia de mercat. "És un tema que ens preocupa i crec que està donant resultat perquè algunes companyies ja estan baixant els preus", ha conclòs.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés