Publicat 28/2/2019 12:13:41 +01:00CET

El Parlament valida el decret dels VTC malgrat el rebuig del Consell de Garanties

Vaga de taxis a Barcelona
EUROPA PRESS - Archivo

JxCat, ERC, el PSC, els comuns i la CUP voten a favor i Cs i el PP en contra

BARCELONA, 28 febr. (EUROPA PRESS) -

El ple del Parlament ha validat aquest dijous el decret llei que va aprovar el Govern catal per regular els vehicles de lloguer amb conductor (VTC), malgrat que el Consell de Garanties Estatutries (CGE) va dictaminar que vulnera el dret de llibertat d'empresa.

Ha estat aprovat amb els vots favorables de JxCat, ERC, el PSC-Units, els comuns i la CUP, mentre que Cs i el PP han votat en contra.

El decret, que va anunciar el Govern de Torra el 29 de gener després de la vaga de taxis a Barcelona, fixa que els VTC hagin de contractar els seus serveis amb una antelació mínima de 15 minuts.

La norma prohibeix que les plataformes com Uber i Cabify puguin indicar on són els seus vehicles abans que el client els contracti i estableix que els VTC no puguin circular per les vies públiques buscant usuaris ni propiciar la captació dels que no hagin precontractat els seus serveis.

Cs va portar el decret al CGE, que aquest dilluns va dictaminar que la precontractació de 15 minuts vulnera el dret de llibertat d'empresa perqu en constitueix una restricció "no raonable", segons els principis d'adequació, de necessitat i de proporcionalitat.

Per aix, el portaveu de Cs, Carlos Carrizosa, ha demanat abans del debat que aquest punt es retiri de l'ordre del dia per evitar aprovar un decret que "té preceptes inconstitucionals", per el president de la Cambra, Roger Torrent, després de debatre amb els membres de la mesa i els lletrats, ha decidit continuar el debat perqu el dictamen del CGE no és vinculant i el punt ja s'havia adms a trmit.

DAMI CALVET

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Dami Calvet, ha defensat que els taxis i VTC no són serveis competidors, sinó complementaris, i ha insistit que el Govern catal no té res en contra dels VTC per que els ha de regular perqu empreses com Uber i Cabify estaven fent "un servei pel qual no estan autoritzats".

Ha expressat la seva discrepncia amb el dictamen del CGE, ha defensat que el gabinet jurídic de la Generalitat avala els 15 minuts de precontractació i ha contestat a Cs que aquesta mesura també la va aprovar el Govern de Frana quan l'ara alcaldable de Barcelona per aquesta formació, Manuel Valls, era primer ministre.

SUPORTS

El socialista Jordi Terrades ha assenyalat que els criteris que contempla el decret també estan plantejats per la UE, ha donat suport a la regulació dels VTC i ha advertit dels perills de no fer-ho: "Quan destrueixen l'adversari pugen els preus".

David Cid (comuns) ha sostingut que el model d'Uber i Cabify comporta salaris baixos i precarietat laboral: "Aquest és el model de Cs i el PP", i ha assegurat que aquestes empreses paguen els impostos fora de l'Estat.

A més, el cupaire Vidal Aragons ha apuntat que el conflicte entre el taxi i els VTC és una "batalla de model" que afecta tota la societat i ha agrat als taxistes la vaga i les mobilitzacions que, segons ell, han aconseguit que el Govern catal hagi fet aquest decret.

Per part d'ERC, Marc Sanglas ha destacat que, malgrat que qüestiona alguns elements, el dictamen del CGE "en la seva gran part avala el decret", i Eduard Pujol (JxCat) ha reivindicat que el Govern de Catalunya ha assumit el repte de legislar aquesta qüestió.

CS I PP

La diputada de Cs Marina Bravo ha alertat que validar aquest decret després del dictamen del CGE suposa una inseguretat jurídica i ha criticat que no resol els problemes del sector: "En comptes de resoldre un conflicte, l'enquista".

Així mateix, el popular Santi Rodríguez ha raonat que els taxis i els VTC sí que competeixen, per la qual cosa creu que el decret "perjudica el sector" i ha proposat tramitar-lo com a projecte de llei davant dels dubtes que planteja el CGE, per ha estat rebutjat.