BARCELONA 6 juny (EUROPA PRESS) -
El ple del Parlament ha rebutjat aquest dimecres una proposició de llei del PP que pretenia modificar la Llei de l'estatut dels expresidents per retirar prerrogatives a Carles Puigdemont per no estar a Catalunya.
La proposta sol·licitava que tant els mitjans materials com els personals que es posin a la disposició dels expresidents només es poden prestar o posar a disposició al territori català.
Els populars han argumentat que la reforma volia garantir l'honorabilitat de la Presidència "davant noves situacions que s'han anat produint".
Es pretenia que les prestacions poguessin revocar-se total o parcialment per majoria de dos terços del ple, en cas que ja no concorrin les condicions d'"honorabilitat" necessàries en la persona d'un expresident, atenent fets coneguts o que es puguin contrastar.
"Els separatistes han sotmès la Presidència de la Generalitat a les més altes cotes de desprestigi, en el simbòlic, en el polític i en l'històric", ha clamat el diputat Alejandro Fernández en defensar la seva proposta.
A més, proposava que els drets i prerrogatives reconegudes a la llei quedessin revocades en cas de condemna penal ferma contra un expresident, i automàticament, sense que el Parlament ho voti.
La proposta ha estat rebutjada amb els vots en contra de JxCat, ERC, els comuns i la CUP, enfront dels vots a favor del PP, Cs i del PSC.
Des de JxCat, el secretari primer de la Mesa, Eusebi Campdepadrós, han criticat la proposta: "Dels autors del 'A por ellos' presenten aquesta moció cap a una persona que es podria titular 'A por él'. De debò és tot el que poden oferir a la ciutadania?".
Ferran Civit (ERC) ha retret als populars que no presentin la proposta al Congrés per a expresidents que han "rebut sobres", i els ha acusat de voler limitar la capacitat d'expresident a l'estranger, mentre que els expresidents del Govern central poden recórrer el món al servei de la diplomàcia espanyola.
La portaveu dels comuns, Elisenda Alamany, ha posat en qüestió la capacitat del PP per dir com han de comportar-se els representants de la ciutadania i per presentar propostes de transparència: "Aquest Parlament ha d'obrir les seves portes, però se'm fa difícil pensar que això venja de la mà del PP".
Vidal Aragonés (CUP) ha qualificat la proposta de persecució política dels que no poden suportar que hi hagi un "exiliat amb la condició d'expresident" i ha plantejat que, si un expresident ha de deixar de ser-ho per no estar a Catalunya, un exalcalde de Badalona també hauria de deixar de ser-ho per no viure allà, en al·lusió al líder popular català, Xavier García Albiol.
El socialista Ferran Pedret ha qualificat la proposta de "ponderada i raonada" i ha avalat que es plantegi l'honorabilitat que ha de tenir un president, però ha lamentat que el PP hagi utilitzat el tràmit de lectura única per a la seva proposta.
EL VOT A l'ESMENA DE CS
També s'ha votat una esmena de Cs que ha defensat el diputat Ignacio Martínez, que ha dit veure amb bons ulls la proposta del PP perquè la situació política catalana actual "no era previsible".
L'esmena de Cs demanava que un expresident deixés de rebre les prebendes que li corresponen quan exerceixi --després de ser president-- un altre càrrec públic "amb una feina en l'àmbit públic o privat i amb la participació d'administració d'empreses públiques o privades", a excepció de les quals es contemplen a la llei d'incompatibilitats d'alts càrrecs de la Generalitat.
Aquesta esmena ha estat rebutjada amb els vots en contra del PP, JxCat, ERC i el PSC --que té a un dels seus expresidents José Montilla en el Senat--, els vots a favor de Cs i la CUP i l'abstenció dels comuns.