Actualitzat 20/03/2018 19:44

El Parlament es prepara per activar la investidura amb la vista posada en Turull

El president del Parlament de Catalunya, Roger Torrent
EUROPA PRESS - Arxiu

Torrent compareixerà aquest dimecres i la CUP no garanteix els seus vots a l'exconseller

BARCELONA, 20 març (EUROPA PRESS) -

El Parlament de Catalunya té previst començar aquest dimecres de nou els passos preceptius per reactivar la investidura d'un president de la Generalitat i ho farà just tres mesos després de les eleccions del 21 de desembre.

El pas clau per engegar de nou la maquinària ho ha donat aquest dimarts el fins ara candidat de JxCat a la Presidència de la Generalitat, Jordi Sànchez, que ha anunciat al Suprem la seva intenció de deixar l'escó.

Renunciant a l'acta, Sànchez obre una via per convèncer l'Alt Tribunal que l'excarceri, però alhora això l'invalida per liderar el proper Govern, ja que la llei catalana obliga els candidats a la investidura a tenir escó.

L'anunci de Sànchez obliga JxCat a presentar un candidat alternatiu a la Presidència, el tercer des que va començar la legislatura després d'ell i Carles Puigdemont, i el millor situat és l'exconseller de Presidència Jordi Turull.

Fonts coneixedores consultades per Europa Press han explicat que la candidatura de Turull s'acabat imposant a unes altres que s'havien contemplat, com la de la portaveu de JxCat, Elsa Artadi, i el diputat del mateix grup i escriptor Quim Torra.

A diferència de Sànchez i Puigdemont, Turull no tindria problemes per ser investit perquè no està ni a la presó ni a Brussel·les, però sí per tenir un mandat complet ja que està sent investigat pel jutge del Suprem que instrueix la causa contra el procés independentista.

Si fos inhabilitat o empresonat de nou durant la legislatura, aquesta circumstància l'obligaria a renunciar al càrrec: segons la llei li substituiria el vicepresident, però el Parlament hauria d'investir un altre president o, si no ho aconsegueix, convocar eleccions.

Símptoma que la maquinària torna a ser a punt és que el president del Parlament, Roger Torrent, compareixerà aquest dimecres a les 11.30 hores des del seu Despatx d'Audiències, un anunci que s'ha fet aquest dimarts després que hagi transcendit la renúncia de Sànchez.

Per investir Turull, Torrent ha d'iniciar una ronda de consultes amb tots els grups parlamentaris i constatar que, efectivament, l'exconseller de Presidència és qui té més possibilitats de ser triat en un ple d'investidura.

LA CLAU LA TÉ LA CUP

Turull no té assegurada la Presidència perquè la CUP no li garanteix els seus vots, ja que considera que el programa de Govern que li han proposat JxCat i ERC és "autonomista" i suposa una esmena a la totalitat a la república declarada el 27-O.

A part del seu desacord amb el programa, els anticapitalistes avisen que no facilita la investidura el fet de presentar un candidat orgànicament vinculat al PDeCAT, i preferirien una altra opció, encara que l'acceptarien a canvi d'un full de ruta republicà.

Si aquesta nova oferta no arriba, la CUP recorda que la investidura pot prosperar per tres vies: buscant suports en altres grups, renunciant a l'escó Puigdemont i Toni Comín --cosa que no comparteixen--, o fent "valer la sobirania" del Parlament i permetent el vot delegat de tots dos diputats, és a dir, fent que la Cambra desobeeixi els tribunals.

JxCat i ERC són partidaris d'una investidura al més aviat possible, però la falta d'acord amb la CUP impedeix fixar el ple a curt termini i podrien deixar la seva celebració per a Setmana Santa o fins i tot després, segons diverses fonts consultades.

Contingut patrocinat