Actualitzat 08/04/2013 15:18

El Parlament impugna davant del TC l'impost estatal sobre la banca que impedeix un de català

Vol l'aval per materialitzar el tribut de Catalunya sobre dipòsits bancaris

Pleno del Parlament
EUROPA PRESS

BARCELONA, 8 abr. (EUROPA PRESS) -

El Parlament ha presentat recurs d'inconstitucionalitat davant del Tribunal Constitucional (TC) contra l'article 19 de la Llei estatal 16/2012 de 27 de desembre, que fixa un impost de tipus zero sobre els dipòsits bancaris en el marc d'un paquet de mesures per a la consolidació de les finances públiques i l'impuls de l'activitat econòmica.

El Parlament argumenta en el seu recurs que l'impost estatal persegueix "limitar l'autonomia financera de les comunitats autònomes mitjançant la prohibició que aquestes estableixin impostos sobre el mateix fet imposable".

Això es tradueix en el fet que Catalunya no pot aplicar el seu propi tribut sobre la banca ni rebre compensació estatal per la seva no aplicació, perquè va ser aprovat més tard de l'1 de desembre del 2012, data que el Govern espanyol posa com a límit.

El Parlament exposa que el fet de preveure com a únic tipus impositiu el 0% suposa que "no pot identificar-se com un tribut, sinó que fingeix ser-ho", perquè no dóna opció a recaptar en cap cas.

A més, explica que, si el tribut estatal busca un tractament fiscal harmonitzat al país, hauria de ser una llei orgànica, i no una ordinària, i que l'Estat només pot limitar l'autonomia financera de les autonomies per evitar doble imposició, el que no es dóna en aquest cas perquè el tribut estatal no té efectes pràctics.

Recorda que Extremadura i Andalusia estan aplicant un impost als dipòsits bancaris des de 2001 i 2010, respectivament, i el TC ja es va pronunciar a favor d'Extremadura en aquest tema, ja que l'Estat llavors també ha denunciat aquest impost com inconstitucional, el que ha estat desestimat pel TC el 2012; l'any passat també van impulsar impostos similars Canàries (juny) i Astúries (28 de desembre), a més de Catalunya (18 de desembre).

La norma catalana, el Decret Llei 5/2012, ha estat recorregut per l'Estat per inconstitucional el 15 de gener, i el Parlament demana que el recurs presentat ara per Catalunya s'acumuli al procés iniciat pel govern espanyol en una única tramitació perquè "el pronunciament del TC en un d'ells pot projectar-se sobre l'altre".

Mentre es dirimeixen aquests recursos encreuats, el 23 de gener el Parlament va acordar la tramitació de la norma catalana com a Projecte de Llei.

ANTECEDENTS

L'impost català sobre els dipòsits és una petició que ERC va formular per acordar amb CiU un pacte de governabilitat i, segons els càlculs del partit, aquest impost autonòmic permetria a la Generalitat recaptar 500 milions d'euros.

A més, un dictamen del Consell de Garanties Estatutàries qualifica de "fictici" l'impost a la banca del Govern espanyol per ser a tipus zero.

El ple del Parlament ha aprovat el 13 de març impugnar davant del TC aquest article estatal amb 107 vots a favor --CiU, ERC, PSC, ICV-EUiA, CUP-- i 26 en contra --PP, C's--.

Contingut patrocinat