David Zorrakino - Europa Press
BARCELONA, 30 abr. (EUROPA PRESS) -
El ple del Parlament debatr aquesta setmana la reforma del Reglament que ha proposat el PSC per poder cessar la presidenta del Parlament suspesa, Laura Borrs, i a qualsevol membre de la Mesa, a l'espera que la Junta Electoral Central (JEC) decideixi sobre el seu escó després de ser condemnada per prevaricació i falsedat documental.
Aquesta és una de les dues reformes del Reglament del Parlament que se sotmetr al debat a la totalitat en la segona sessió del ple d'aquesta setmana, que comena el dimarts i acaba el dijous, a les portes de la campanya electoral de les municipals.
La iniciativa de reforma del Reglament del PSC preveu que el ple pugui cessar per majoria absoluta a qualsevol membre de la Mesa, incloent la seva presidenta, si ho demanen dos grups parlamentaris o una cinquena part dels diputats; el mateix preveu per a les meses de les comissions parlamentries.
També planteja el seu cessament automtic en cas que deixessin de pertnyer al grup que els va nomenar.
El debat sobre aquesta reforma arriba després que tant el Parlament com Borrs defensessin aquest divendres davant la JEC esperar a que la sentncia que va condemnar a la líder de Junts sigui ferma abans de retirar-li, si escau, l'escó, tal com preveu el Reglament.
Després de rebre aquestes allegacions, la JEC haur de decidir si deixa Borrs sense escó, com han sollicitat PP, Cs i Vox; així ho va fer amb l'expresident de la Generalitat Quim Torra i amb l'exdiputat de la CUP Pau Juvill quan van ser condemnats per desobedincia.
En tots dos casos, la JEC va decidir no esperar la sentncia ferma emparant-se en la Llei Orgnica del Rgim Electoral General (Loreg), que declara inelegibles aquells qui hagin estat condemnats per delictes contra l'administració encara que la seva sentncia no sigui ferma.
El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va condemnar a Borrs a quatre anys i mig de presó i 13 d'inhabilitació per fraccionar contractes per adjudicar-los a dit a un amic amb pressupostos falsos quan dirigia la Institució dels Lletres Catalanes (ILC), una sentncia que ha recorregut davant el Tribunal Suprem (TS).
LA REFORMA D'ERC I LA CUP
A més de l'iniciativa del PSC, el ple debatr el dimecres una proposta d'ERC i la CUP per reformar el Reglment amb la finalitat de "prohibir els discursos d'odi", ampliar la delegació de vot i oficialitzar el vot telemtic --que la Cmera catalana va implementar durant la pandmia--.
Segons han detallat els grups, la reforma contra els discursos d'odi cerca, entre uns altres, "frenar" les intervencions de Vox a la Cmera catalana que vinculen immigració amb delinqüncia, motiu pel qual en diverses ocasions la vicepresidenta primera en funcions de presidenta, Alba Vergés, ha cridat a l'ordre als seus diputats.
La proposta per modificar el sistema de vot en el Parlament arriba després que el Tribunal Constitucional (TC) hagi anullat en fins a tres vegades la delegació de vot del diputat de Junts Lluís Puig, que va formar part del Govern de Carles Puigdemont el 2017 i resideix ara a Blgica.
El dia abans de l'últim ple, i després d'una nova sentncia del TC, ERC va plantejar a la Mesa aprovar un "vot telemtic transitori" per a Puig fins que entrés en vigor aquesta reforma, que previsiblement regularitzar el seu vot.
DEBAT CONJUNT
Les tres propostes de reforma del Reglament es debatran juntes, per es votaran per separat: Junts ha presentat una esmena a la totalitat a la proposició de reforma del PSC, mentre que Vox ho ha fet contra la d'ERC i la CUP, que consideren que busca censurar el seu grup.
Si no prospera cap esmena a la totalitat contra elles, seguiran el seu trmit parlamentari en la Cmera catalana.
En parallel, els grups hauran de decidir si incorporen en l'ordre del dia dels propers plens les iniciatives registrades per eliminar o reformar les pensions vitalícies associades a la Presidncia del Parlament, també amb la situació de Borrs com a teló de fons.
PROPOSICIÓ DE LLEI DE JUNTS SOBRE LA SEQUERA
El ple del Parlament s'iniciar el dimarts a la tarda amb el debat de la proposició de llei de Junts sobre mesures contra la sequera, un altre dels temes que ha centrat el debat polític de les últimes setmanes després de l'entrada de Catalunya en situació d'excepcionalitat.
Per fer front a la sequera, el Govern va aprovar un decret llei amb mesures urgents que, malgrat rebre crítiques per part de l'oposició, va superar el trmit parlamentari després del compromís de l'Executiu catal de reformar-ho amb el consens dels grups.
A aquest efecte va convocar una cimera sobre la sequera amb els partits de la qual no va sortir cap acord: segons el Govern, ho va impedir la insistncia del PSC i de Junts a eliminar o ajornar les sancions als municipis per incomplir la normativa antisequía.
EN NEGOCIACIONS
Després que Junts anunciés una iniciativa prpia per reformar aquest decret llei, la negociació s'ha centrat en cercar un "punt d'equilibri", en paraules d'ERC, respecte a les sancions.
L'última proposta feta pública pels republicans plantejava condicionar l'aplicació de les sancions al fet que els municipis sollicitessin noves subvencions que el Govern s'ha comproms a convocar amb la finalitat d'ajudar-los a realitzar obres i prendre mesures per complir amb la normativa antisequía.
D'aquesta manera, les sancions no s'aplicarien fins que no es convoquessin les subvencions, cosa que, a la prctica, equivaldria a l'ajornament que sollicitaven Junts i PSC.
La iniciativa de Junts es tramita pel procediment exprés de lectura única: després del debat del dimarts s'obrir un període d'esmenes i el dijous a la tarda se celebrar la votació final.
En aquesta mateixa sessió els grups interpellaran al Govern sobre la gestió de l'aigua (Junts, CUP), les urbanitzacions amb dficits urbanístics (CUP), el transport ferroviari (ERC), la protecció de la família i la infncia (Vox).
El dimecres seguiran interpellacions sobre l'educació especial (Cs) i sobre el model turístic (comuns), a més del debat final del projecte de llei per crear la comarca del Lluans.
SESSIÓ DE CONTROL
La sessió de control ser el dimecres al matí, quan el president de la Generalitat, Pere Aragons, i els consellers hauran d'enfrontar-se a les preguntes de l'oposició.
La consellera d'Acció Exterior, Meritxell Serret, l'afrontar després de ser condemnada a un any d'inhabilitació per desobedincia en l'1-O, quan formava part del Govern de Carles Puigdemont.
A la tarda, a més del debat sobre les reformes del Reglament, el ple triar dotze membres del Consell Assessor del Síndic de Greuges per a la prevenció de la tortura i tractes o penes cruels, inhumans o degradants.
El ple finalitzar el dijous amb el debat d'una desena de mocions i la votació final de la proposició de llei de Junts sobre la sequera, la votació de la qual est fixada per després de les 20.00 hores.