Actualitzat 11/07/2014 13:24

El Parlament crearà una comissió d'investigació sobre la fallida de Spanair

Carina Mejías y Albert Rivera, C's
EUROPA PRESS

És una iniciativa de C's que demana posar "llum i taquígrafs" sobre els 185 milions públics

BARCELONA, 11 jul. (EUROPA PRESS) -

El Parlament crearà una comissió d'investigació sobre la fallida de Spanair, que va cessar l'activitat el 27 de gener del 2012, després d'una iniciativa de C's que ha aconseguit el suport de tots els grups parlamentaris: CiU, ERC, PSC, ICV-EUiA i PP, a més de la CUP, que forma part del grup mixt.

Així ho ha dit aquest divendres en roda de premsa al Parlament el líder de C's, Albert Rivera, que ha explicat que l'objectiu d'aquesta comissió és posar "llum i taquígrafs sobre els 185 milions d'euros públics" que es van invertir en la companyia aèria.

"Com es poden invertir 185 milions d'euros entre la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona en una aerolínia en fallida i que ningú dimiteixi?", s'ha preguntat Rivera.

Ha sostingut que demanarà a la presidenta del Parlament, Núria de Gispert, celeritat per convocar la primera reunió de la comissió, malgrat admetre que veu complicat que les compareixences puguin iniciar-se el juliol i que confia que la comissió es posi en marxa el setembre.

"En un moment de retallades i pujada d'impostos, també és moment de donar explicacions als ciutadans de per què la Generalitat va invertir 120 milions i l'Ajuntament de Barcelona més de 60", ha defensat, i ha demanat generositat a la resta de grups i no tenir por a les compareixences, que serviran per dignificar la gestió pública, ha dit.

"IDEA BRILLANT"

Rivera ha volgut deixar clar que l'objectiu de la comissió no és fer un judici paral·lel, però ha considerat lògic demanar responsabilitats a qui va tenir "la idea brillant" d'invertir en l'aerolínia, en la qual es va fer una gestió negligent, ha indicat.

"Spanair estava en fallida quan es va comprar i va continuar en fallida. Volem saber per què aquesta operació es va fer tan malament. Només hem sentit laments, però ningú ha dimitit ni ha assumit responsabilitats", ha destacat Rivera, per qui caldrien les compareixences dels responsables de l'anterior govern tripartit i de l'actual de CiU, a més dels membres del govern municipal del socialista Jordi Hereu i de Xavier Trias.

Precisament aquest dijous al Parlament, el president de la Generalitat, Artur Mas, ha lamentat que l'operació de Spanair no fructifiqués perquè la seva finalitat era que "sortís bé", i ha recordat que el projecte també tenia el suport d'una part de la iniciativa empresarial catalana.

Mas va justificar que quan van arribar al Govern l'operació ja estava en marxa i que buscava donar més centralitat i capacitat de connexió a l'Aeroport del Prat, la qual cosa "va estar a punt si hagués sortit bé", i ha afegit que si l'operació no va fructificar va ser perquè l'inversor estranger que hi havia de participar es va fer enrere.

JUDICI

Aquesta setmana s'ha celebrat el judici per la fallida de Spanair, que ha quedat vist per a sentència, i la Fiscalia de Barcelona ha reclamat que el consell d'administració de l'aerolínia pagui 47 milions d'euros per la presumpta negligència després d'haver endarrerit des del juny del 2011 cinc mesos la petició del concurs de creditors, i agreujar així l'estat d'insolvència de la companyia aèria.

La fiscal de delictes econòmics Raquel Amado ha rebaixat la petició de 72 a 47 milions perquè considera que Avança --empresa pública participada al 100% per la Generalitat-- és també administradora i per tant responsable: com que ja havia aportat 25 milions quan l'aerolínia estava en fallida, cal restar aquesta quantitat a la xifra inicial.

Tant la fiscal com el representant de l'administrador concursal, Bosco de Gispert, van coincidir en les seves conclusions aquest dijous, últim dia de judici, que a data de 30 de juny del 2011 l'empresa ja era insolvent, tot i que l'administrador, a diferència del Ministeri Públic, continua reclamant 72 milions.

Tot i això, la defensa va enumerar com a garanties que era viable econòmicament els 18 milions que tenia a caixa, els fons públics que tenien fins i tot per gastar i el seu compliment amb els pagaments, i ha considerat que "Spanair va mostrar la seva solvència volant", ja que va continuar operant amb normalitat fins a final d'any.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés