Publicat 22/07/2015 18:32

El Parlament aprova per unanimitat la llei que il·luminarà la T-Mobilitat

CiU i PP bloquegen aplicar un impost sobre les estades en establiments turístics

BARCELONA, 22 jul. (EUROPA PRESS) -

El Govern ha aprovat per unanimitat la llei de finançament del sistema integrat de transport públic de Catalunya, que preveu la creació d'un títol que adapta el preu a l'ús del mitjà de transport conegut com a T-Mobilitat.

Durant la sessió d'aquest dimecres del ple parlamentari, la llei impulsada a proposta d'ICV, ha tirat endavant tot i que no és la seva totalitat, ja que ha caigut en l'última votació un increment de l'impost sobre les estades en establiments turístics que havia de revertir en el transport públic, a causa dels vots de CiU i del PP, que s'han oposat a aplicar-lo.

El PP també s'ha oposat a capítol de tributs propis per al finançament del sistema de transport públic, que ha tirat endavant amb el suport de la resta de grups, i per boca del diputat popular, Manuel Reyes, han proposat que es redueixin els càrrecs directius de TMB que existeixen "per col·locar amiguets".

Un altre dels punts que s'han posat en dubte, és el de la privatització de la gestió de la T-Mobilitat, que la diputada de la CUP Isabel Vallet ha considerat que forma part de la dinàmica del Govern de CDC: "Volen veure negoci en tot el que sigui servei públic, fer una nova estratègia de privatització perquè el que és de tots es quedi en mans dels que ho tenen tot, de La Caixa".

El diputat d'ICV Salvador Milà ha celebrat la virtut de la llei i el suport tecnològic comú que suposa la T-Mobilitat i ha incidit que la norma recull que les dades incorporades en aquest suport no poden ser cedides a entitats privades ni explotades amb finalitats comercials, tot i que ha reconegut que serà el nou govern el que haurà de donar compliment a aquest extrem.

Milà ha coincidit en aquest punt amb el diputat de CDC Josep Rull, que ha incidit en l'impediment que posa la norma sobre l'ús comercial d'unes dades que contindrà unes targetes que gestionaran empreses privades.

Per al diputat socialista, Jordi Terrades, la llei que s'ha aprovat no acaba de solucionar els aspectes reals de finançament de transport públic: "La llei nomena set figures tributàries noves que no concreten com s'implementaran i serà el govern que surti del 27S qui ho decideixi, de manera que es continua amb la falta de concreció de com s'obtindran els recursos".

Un punt en el qual ha coincidit amb el diputat d'ERC Marc Sanglas, que ha dit que el Parlament s'"emplaça a la següent legislatura per posar en marxa les mesures de finançament del transport públic".

Des de la bancada de C's, Matías Alonso ha posat èmfasi que, ja que es li demana un esforç al ciutadà a través de taxes impositives, l'administració ha de fer "un esforç" en la gestió i racionalització de l'autoritat competent que ho gestioni.

TARIFES I IMPOSTOS

Un dels punts que estableix el nou text legislatiu és que serà l'administració competent en matèria de transport que correspongui en cada cas la que fixarà i aprovarà les tarifes del transport públic.

Malgrat que no ha tirat endavant incrementar el tribut a les pernoctacions turístiques, sí que s'ha aprovat un recàrrec sobre l'impost d'activitats econòmiques que gravi l'activitat de superfícies comercials grans i mitjanes, galeries comercials i altres concentracions i àrees comercials urbanes i de servei amb facturació anual superior a un milió d'euros.

I a més, s'apliquen tributs sobre la congestió i la contaminació derivades de la utilització del vehicle privat que inclouen impostos o taxes que gravin la utilització de les vies d'alta capacitat i impostos o taxes que gravin la contaminació atmosfèrica produïda per vehicles de motor en desplaçaments comercials i privats amb utilització d'aparcaments de rotació en vies públiques i establiments comercials, o dels d'edificis o centres generadors de mobilitat situats en zones de protecció atmosfèrica especial.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés