Publicat 27/11/2019 15:17

El Parlament actualitza la normativa de ports i transport en aigües marítimes i continentals

Embarcació al Port de Tarragona
PUERTO DE TARRAGONA - Archivo

BARCELONA, 27 nov. (EUROPA PRESS) -

El ple del Parlament ha aprovat aquest dimecres la proposició de llei de ports i transports en aigües marítimes i continentals, que actualitza la normativa anterior i la majoria d'articles que s'han aprovat amb els vots a favor de tots els grups excepte la CUP.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Dami Calvet, ha assegurat que aquesta proposició de llei "modernitza el marc jurídic que regula l'activitat nutica" catalana, amb una normativa que regula el sistema portuari i de transport de passatgers sense perjudici de la regulació específica del Port de Barcelona i el Port de Tarragona.

Aquesta norma es va comenar a tramitar durant la passada legislatura i no es va poder votar en aquest moment per l'aplicació de l'article 155 de la Constitució, segons el ponent relator, Ferran Roquer (JxCat), que ha assegurat que el text aprovat dona seguretat jurídica al sector.

Marina Bravo (Cs) ha dit que la llei no s'ha aprovat abans perqu els partits que defensen el Govern es van obstinar a tenir una llei d'Estat i no de ports, després d'all que Jordi Terrades (PSC-Units) ha defensat que aquesta normativa "millorar sens dubte el sistema portuari catal", i Santi Rodríguez (PP) ha recordat que la majoria del contingut es va consensuar en la passada legislatura.

MORATRIA PER A NOUS PORTS

Des dels comuns, David Cid ha recordat que una disposició addicional estableix una moratria de set anys per a la construcció de nous ports, tot i que ells havien apostat per allargar-ho a deu anys, cosa que ha defensat la CUP, la diputada Natlia Snchez ha sostingut que la nova normativa afavoreix les grans empreses i ha avisat que "no hi caben més ports" a Catalunya.

El republic Marc Sanglas ha ressaltat que aquesta moratria demostra que aquesta no és una llei per facilitar la construcció de nous ports, sinó per facilitar la gestió dels actuals, i ha coincidit a ressaltar que va ser l'aplicació del 155 el que va retardar l'aprovació de la norma, després d'haver recordat que la va presentar el conseller Josep Rull, ara a la presó: "Un pres polític".

NOVETATS

Una de les novetats que contempla la nova normativa és el fet que els ports esportius s'identifiquin per categories en funció de la qualitat dels seus serveis i installacions -sistema semblant al dels hotels-, cosa que dependr del reglament pendent i que pretén dinamitzar els ports esportius.

Disposa que les competncies en matria de ports s'exerceixen mitjanant el departament competent en matria de ports i transports, i l'entitat Ports de la Generalitat, organització que ha de permetre la implantació d'un model únic de gestió porturia a crrec de Ports de la Generalitat, sense perjudici de les especificitats prpies dels ports.

La norma també preveu la simplificació de trmits i pretén fixar les bases d'un sistema concessional més flexible i incentivador d'inversions, per la qual cosa un dels objectius de la llei és configurar un rgim concessional en els ports i drsenes esportives que millori el sistema, dins del marc de la normativa de contractes del sector públic.

Aquesta nova normativa estableix la planificació, ordenació, construcció i organització administrativa porturia, així com el rgim contractual, els serveis del sistema portuari i el seu rgim econmic i financer, entre altres mbits.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés