Actualitzat 03/12/2018 18:31

El Parlament activa aquest dimarts la comissió del 155 i citarà Rajoy i a Santamaría

JxCat també vol que compareguin Pedro Sánchez i Carmen Calvo

Ple al Parlament Català
David Zorrakino - Europa Press

BARCELONA, 2 Dic. (EUROPA PRESS) -

El Parlament de Catalunya activarà el dimarts d'aquesta setmana la comissió d'investigació sobre l'aplicació de l'article 155 de la Constitució i ho farà votant el pla de treball i citant les persones que vol que compareguin davant la Cambra.

JxCat i ERC van anunciar la setmana passada la seva intenció de citar l'expresident del Govern Mariano Rajoy i a l'expresidenta Soraya Sáenz de Santamaría, els dos màxims representants de l'Executiu central mentre es va aplicar durant 218 dies la intervenció de l'autonomia catalana.

Les dues compareixences també figuren en les peticions registrades pel grup dels comuns i a les quals ha tingut accés Europa Press, per la qual cosa els tres partits sumen els vots suficients perquè aquest dimarts s'aprovin.

Altres peticions de compareixences en les quals coincideixen els tres grups i que també tiraran endavant són les dels exministres Rafael Catalá i María Dolores de Cospedal; l'ex-delegat del Govern a Catalunya Enric Millo, i l'ex-secretari d'Estat d'Administracions Bermúdez de Castro.

PEDRO SÁNCHEZ?

JxCat també sol·licitarà la compareixença del president del Govern, Pedro Sánchez, qui va prometre el càrrec davant el Rei el mateix dia en què es va aixecar el 155: la casualitat va fer que la seva presa de possessió coincidís amb la dels consellers del Govern de Quim Torra, que va suposar la fi de la intervenció.

JxCat i els comuns també volen citar la vicepresidenta del Govern, Carmen Calvo, per ser la dirigent socialista que, llavors amb el PSOE en l'oposició, va negociar amb el Govern de Rajoy els termes de l'aplicació d'aquest article de la Carta Magna.

Encara que totes aquestes compareixences obtinguin llum verda de la Càmera catalana, no és clar que hagin d'acudir al Parlament: la Càmera ja va citar el 2017 a Rajoy i Santamaría per a la comissió d'investigació sobre la 'Operació Catalunya' i van rebutjar anar.

Llavors van esgrimir un informe del Consell d'Estat, òrgan al que des d'unes setmanes precisament pertany Santamaría, en el qual es fixaven diverses limitacions sobre quin tipus de compareixents estan obligats a anar a una Càmera autonòmica i quins no.

L'organisme consultiu va establir que "no resulta obligat atendre el requeriment de compareixença" que pogués dirigir-se al president, a la vicepresidenta, ministres i exministres, alts càrrecs i ex-alts càrrecs de l'Estat i membres en actiu o no de les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat.

PUIGDEMONT, JUNQUERAS I URKULLU

Altres compareixences que se sotmetran a votació són les del president d'ERC, Oriol Junqueras, actualment a la presó i la secretària general, Marta Rovira, que resideix a Suïssa: ha estat el seu propi partit qui ho ha plantejat.

ERC i els comuns també volen citar el lendakari Iñigo Urukullu, que va exercir de mediador en els dies previs a l'aplicació del 155, mentre que JxCat vol que a través de videoconferancia comparegui l'expresident de la Generalitat Carles Puigdemont.

Cs ha anunciat que rebutja participar en la comissió i el PSC sí ha presentat llista de compareixents que posen el focus en la Generalitat: vol que acudeixin a la Càmera la interventora general de la Generalitat, Rosa Vidal, i l'ex-secretari general de Vicepresidència Lluís Juncà.

Mentre que JxCat, ERC, els comuns i la CUP presenten la comissió com l'eina per investigar els efectes negatius del 155, els socialistes catalans volen que s'analitzi "l'intent il·legítim de derogar" la Constitució i l'Estatut per part del Govern de Carles Puigdemont.

El partit de Miquel Iceta pretén que el Parlament exigeixi a la Generalitat i a tots els organisme públics que tramitin a la Càmera qualsevol informe, memoràndum, dictamen, document, dossier o expedient encarregat pel Govern sobre actes de preparació, execució o consolidació d'una "hipotètica secessió".

Contingut patrocinat