VALÈNCIA 30 nov. (EUROPA PRESS) -
La vicepresidenta de la Generalitat valenciana i coportaveu de Compromís, Mónica Oltra, ha recordat que el Consell porta reivindicant "des de fa molt temps" la condonació del deute a la Comunitat, deute que qualifica de "cop" que "sotmet a les comunitats autònomes i que el que fa és afeblir l'Estat del Benestar".
Oltra ha valorat en aquests termes la proposta del primer secretari del PSC, Miquel Iceta, que ha plantejat una reforma del sistema de finançament que inclogui la quitació de part del deute d'algunes comunitats autònomes sense "esperar a una nova Constitució".
A preguntes dels periodistes en els passadissos de Les Corts, ha recordat que precisament el Parlament valencià va aprovar un manifest "unànime" que incloïa com a tercer punt la regularització del deute, al costat d'un canvi del model de finançament i una millora de les inversions de l'Estat.
Per tant, considera que "no es pot llastrar de la manera que s'està llastrant el deute i la infrafinanciació de les comunitats autònomes", en ser les administracions les que sostenen "la protecció social i els drets que impacten en la vida diària de les persones".
"Sotmetre les comunitats autònomes a un deute que compromet la viabilitat de la garantia dels drets o a aquesta infrafinanciació, el que fa és afeblir o retallar l'Estat del Benestar", ha asseverat, quan el que s'ha de fer, al seu parer, és "enfortir" drets com la sanitat o l'educació.
Per la també consellera d'Igualtat, "el que està fent el Govern central en sotmetre les comunitats autònomes a un ofegament econòmic, és afeblir de pas l'Estat del Benestar, que és el segon objectiu que es persegueix amb la infrafinanciació i el deute".
Un problema que ha recordat que "llastra moltes comunitats autònomes amb un deute sostingut en el temps", com la valenciana.