Les comunitats més sanejades podran emetre un nou deute i la resta recorrerà al FLA
MADRID, 5 maig (EUROPA PRESS) -
El nou objectiu de dèficit que el Govern central preveu per a les comunitats autònomes aquest any, de l'1,2 %, no serà una realitat fins a principis de juny, una vegada que el 29 de maig la Comissió Europea autoritzi el quadre macroeconòmic reformat per l'Executiu divendres passat.
Quan es confirmi la dada a Brussel·les, el Ministeri i Hisenda i les comunitats es reuniran un altre cop en un Consell de Política Fiscal i Financera per fer oficial la nova xifra de l'1,2%, cinc dècimes per sobre del dèficit que les dues parts van acordar per al 2013.
S'espera que en aquesta reunió estiguin llestes a més les conclusions del grup de treball sobre flexibilització del dèficit, que està estudiant com permetre que les comunitats tinguin objectius diferents.
La setmana passada es va produir la primera reunió, en la qual tots els governs van presentar les seves propostes, i els tècnics d'Hisenda estan ara calculant diferents escenaris, han explicat a Europa Press fonts coneixedores de la trobada.
Entre les comunitats que estan a favor i les que rebutgen aquesta asimetria es troba un altre grup de regions amb propostes intermèdies.
Madrid acceptaria aquesta possibilitat si es limités a l'exercici del 2013 i Aragó insisteix que l'important és l'esforç d'ajust, que sigui proporcional en tots els casos, i no tant la xifra final.
ELS AJUSTOS
L'any passat, van tancar ja per sota de l'1,2% els governs de Galícia (1,19), Astúries (1,04), Cantàbria (1,13), la Rioja (1,04), Canàries (1,23), Extremadura (0,69) i Madrid (1,07).
Molt a prop, es van situar Navarra (1,34), Castella i Lleó (1,4), El País Basc (1,39), Aragó (1,47) i Castella-la Manxa (1,53).
Més allunyades hi ha les Balears (han tancat el 2012 amb l'1,83), Catalunya (1,96 %) i Andalusia (2,02) i a molta més distància, Múrcia (3,02) i Comunitat Valenciana (3,45).
L'ajust per a les dues primeres comunitats i per a Andalusia seria menor que el de l'any passat (van reduir el dèficit 2,36 punts, 2 punts i 1,5 punts, respectivament).
Per a les altres tres, tot i això, seria més: el País Valencià va aconseguir un ajust l'any passat d'1,6 punts i estaria obligat a un altre del 2,25; i Múrcia va reduir el dèficit en 1,5 punts i hauria d'ajustar-ne un altre 1,8.
UN FLA AMPLIABLE
Un dèficit més alt tot i això haurà de finançar-se i totes les comunitats, excepte Catalunya i el País Basc, ja estan executant uns pressupostos amb un desfasament de 0,7%, que cobriran amb emissions de deute en els mercats o a través del FLA.
El Fons de Liquiditat Autonòmica està dotat aquest any amb 23.000 milions d'euros i de moment les sol·licituds sumen uns 17.600 milions.
Però aquesta xifra està calculada per a aquest dèficit del 0,7%, és la suma del dèficit que Hisenda va autoritzar a cada comunitat per a aquest any.
De moment, vuit governs han anunciat la seva adhesió al FLA del 2013, que són tots els que ho van fer el 2012 menys Astúries, que encara no ha fet públiques les seves necessitats a l'espera que s'aclareixin les condicions i el quadre final del dèficit, és a dir: la Comunitat Valenciana (2.392 milions), Catalunya (9.398 milions), Andalusia (3.209), Múrcia (630), Castella-la Manxa (968), Illes Balears (569 milions), Canàries (421) i Cantàbria (122).
Sumen gairebé 17.600 milions, xifra una mica superior als 16.774 milions del FLA del 2012, amb la diferència que llavors amb aquest fons es van tapar sis mesos i aquesta vegada, l'any sencer.
Les comunitats que no tinguin necessitat de recórrer al FLA podran demanar més diners als inversors mitjançant noves emissions de deute, i totes han de ser autoritzades pel Consell de Ministres.
Alguns governs, com és el cas del de la Comunitat de Madrid, té oberts els mercats així que en quatre mesos ja ha emès tot el deute nou del 2013 (1.314 milions d'euros) i ha cobert les amortitzacions (2.270 milions).