Publicat 19/02/2014 13:14

Montoro emmarca dins la reforma del finançament un nou model pels transports metropolitans

Pere Macias, diputado de CiU
EUROPA PRESS

MADRID, 19 febr. (EUROPA PRESS) -

El ministre d'Hisenda i Administracions Públiques, Cristóbal Montoro, ha emmarcat dins la futura reforma dels sistemes de finançament autonòmic i local la posada en marxa d'un nou model que garanteixi la viabilitat dels serveis de transport metropolità de les grans ciutats.

En un debat al Congrés, Montoro i el diputat de CiU Pere Macias han coincidit en la necessitat d'assegurar la "previsibilitat" en el nou model de finançament dels transports metropolitans, vetllant a més per la seva eficiència energètica i sostenibilitat mediambiental.

El diputat de CiU ha explicat que, tant a Espanya com a la resta de països europeus, el sistema de finançament del transport metropolità recau aproximadament en un 50 % sobre els usuaris i l'altre 50 % sobre les administracions a través de diferents fórmules.

A més, la prestació d'aquest servei no és competència de l'Estat, sinó d'una col·laboració d'entitats autonòmiques i locals a través d'un consorci en el qual les autonomies són les que assumeixen la direcció del sistema, reparteixen els recursos i "són responsables davant dels ciutadans".

Malgrat això, a Espanya l'Estat ha participat en part del finançament d'aquest 50 % que correspon a les administracions.

I el problema per a Macias és, precisament, que el sistema no té la "previsibilitat necessària" perquè cada consorci sàpiga els fons amb els quals comtarà en cada exercici i poder elaborar en conseqüència les seves polítiques

Segons ha posat com a exemple, el muntant destinat als transports de Barcelona ha passat durant els últims anys de 184 milions als 95 milions que inclouen els Pressupostos de 2014.

Per a solucionar aquest problema, el diputat de CiU ha apuntat diverses opcions que ja apliquen altres països de la Unió Europea i ha assenyalat la futura reforma fiscal com un marc apropiat per "garantir aquest finançament" i fer-lo previsible.

Segons ha sostingut, no hauria de ser necessàriament a través del Govern, sinó donant capacitat normativa a les comunitats o als ajuntaments.

MEDI AMBIENT I EFICIÈNCIA ENERGÈTICA

Tot i això, el ministre no s'ha referit a aquesta opció i ha apuntat la reforma dels models de finançament autonòmic i local, que s'emprendran a la segona meitat de l'any, com el marc adequat per a fer-ho.

A més, tots dos han al·ludit als problemes de medi ambient que pateixen les grans ciutats i Montoro ha demanat que el nou model "superi experiències passades" i modernitzi les fórmules que s'han aplicat fins ara, de manera que a més de garantir la viabilitat del transport, contingui grans qüestions d'eficiència energètica i impacte mediambiental.

Per a aquesta tasca ha recordat que tant l'Estat com les administracions locals i autonòmiques comptaran també amb fons de la Unió Europea, destinats obligatòriament a la investigació i innovació tecnològica per a l'eficiència energètica, la cura mediambiental i la generació de baixos nivells de carboni.

Així, tots dos han mostrat la seva disposició al diàleg i han augurat un acord en la moció consegüent d'aquesta interpel·lació que CiU presentarà pel seu debat en un pròxim Ple del Congrés i que, segons el ministre, haurà de "ser base per a la negociació" futura.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés