Actualitzat 13/11/2017 12:05

Mogherini demana als Governs europeus més recursos per combatre la propaganda i la desinformació russa

Federica Mogherini
MATTHIAS BALK/DPA

BRUSSEL·LES 13 nov. (EUROPA PRESS) -

L'Alta Representant de Política Exterior i de Seguretat Comuna de la Unió Europea, Federica Mogherini, ha confiat que els Governs europeus atenguin la seva petició de destinar més recursos i pressupost per contrarestar les campanyes de propaganda i desinformació de Rússia per desestabilitzar la Unió Europea.

"Espero que els Estats membre i ministres defensin la meva petició d'augmentar el pressupost per a comunicació estratègica", "especialment" per al grup de comunicació estratègica responsable de l'Est, ha avançat la cap de la diplomàcia europea a la premsa en arribar a la reunió dels ministres d'Afers Exteriors de la UE.

Els Vint-i-vuit discutiran aquest dilluns com reforçar la comunicació estratègica per fer front a les campanyes de propaganda russa per desestabilitzar els països de la Unió Europea, però també per combatre la mala opinió de la UE en alguns països de la ribera sud del Mediterrani i la propaganda d'Estat Islàmic als països dels Balcans.

Diverses fonts diplomàtiques han descartat que els Vint-i-vuit acordin aquest dilluns destinar més experts nacionals secundats als tres grups de treball creats en el Servei Europeu d'Acció Exterior per a la comunicació estratègica a l'Est, al Sud i als Balcans per augmentar el pressupost.

El Servei diplomàtic europeu no compta amb un pressupost dedicat per a aquests grups sinó que reorienta recursos per a això i Mogherini ha defensat la necessitat de veure com els Vint-i-vuit "defensen més aquesta feina".

El grup de comunicació estratègica de l'Est, creat fa dos anys, compta amb 14 experts, encara que depèn de voluntaris per identificar les informacions propagandístiques i desinformació en mitjans russos, alguns obertament afins al Kremlin, mentre que els grups responsables de la comunicació estratègica al Sud i els Balcans, que van ser creats aquest estiu, compten amb amb prou feines quatre i dos experts respectivament.

"Vivim en un moment en el qual comunicar internament, a la UE i a la nostra regió, el valor de les accions de la UE té un valor polític. Així que espero suport dels Estats membre sobre això", ha subratllat la cap de la diplomàcia europea.

StratCom East, com es coneix al grup de treball encarregat de vigilar la propaganda russa, ha constatat "un augment" dels articles de "desinformació" sobre Catalunya i el procés sobiranista, han confirmat a Europa Press fonts coneixedores que emmarquen aquest augment en el trànsit dels articles en mitjans russos sobre Catalunya dins del normal, atès que també la resta de la premsa europea i mundial s'ha fet un ressò més gran de la crisi catalana.

El servei va començar a detectar articles propagandístics sobre Catalunya anteriors al referèndum de l'1 d'octubre, inclòs un a Vesti.ru en el qual s'afirmava el 17 de setembre que "l'espanyol s'ensenya com a llengua estrangera a les escoles catalanes"; un altre a Izvestia.ru, datat el passat 28 de setembre, en el qual s'afirmava que "Catalunya reconeixerà Crimea com a part de Rússia" i un altre, el passat 21 de setembre, a Sputnik, en el qual s'assegurava que "les illes Balears a Espanya també demanen la independència".

També ha detectat exemples de desinformació per mirar de desestabilitzar la situació després del referèndum a Catalunya com les declaracions del líder socialista moldau Bogdan Tirdea a través del seu Facebook el passat 2 d'octubre assegurant que "funcionaris de la UE van defensar la violència a Catalunya" o la informació difosa en el principal programa televisiu rus al canal 1 afirmant que "la resposta lògica d'Europa sobre el referèndum a Catalunya hauria d'haver estat reconèixer la independència de Catalunya i bombardar Madrid".

El ministre d'Exteriors, Alfonso Dastis, ha assegurat aquest dilluns que situacions de manipulació i desinformació sobre Catalunya "en xarxes situades a Rússia i altres països" és una cosa que "s'ha comprovat".

Contingut patrocinat