Actualitzat 21/01/2023 11:47

El ministre Subirats defensa que la taula de diàleg a Catalunya ha de culminar amb una consulta

Jesús Hellín - Europa Press

Creu que el 28-M ja estarà aclarit si Díaz és candidata i que el document de propostes de Sumar pot estar en un parell de mesos

MADRID, 21 gen. (EUROPA PRESS) -

El ministre d'Universitats, Joan Subirats, ha opinat que el procés de negociació entre el Govern central i la Generalitat de Catalunya, mitjançant la taula de diàleg, també ha de desplegar una consulta a la ciutadania.

També ha dit que el document de coordinació de les propostes de Sumar pot estar definit en un parell de mesos i que l'esquerra aliena al PSOE s'ha de presentar tan unida com sigui possible per elevar la representació.

En una entrevista amb Europa Press, el també dirigent d'En Comú Podem ha afirmat que hi ha una "lògica implícita" en el Govern (central) de coalició, que és la voluntat de negociació amb la Generalitat catalana i que ha quedat "superdemostrada durant tot aquest temps".

Un procés, ha relatat, que encara no s'ha acabat i continua en marxa i que, "d'alguna manera o una altra, haurà de culminar amb una consulta". "Això són els dos elements (diàleg i consulta) que formen part del bagatge comú en el qual aquest Govern (espanyol) s'ha situat", ha aprofundit.

Subritats ha remarcat que ell parla de consulta, no de referèndum, i ha dissertat que la mateixa Constitució defineix l'existència de nacionalitats i regions dins del sistema espanyol. Per tant, ha destacat que hi ha implícita una "lògica plural" del mateix concepte de nació, al mateix temps que el Tribunal Constitucional ha definit que "només hi ha una sobirania, que és la nació espanyola".

"Estem en la tensió d'aquests dos elements que formen part de la nostra estructura institucional. El fet que es reconegui una consulta implica que hi ha d'haver una capacitat de ratificació dels 'demos' (concepte grec que al·ludeix a poble)", ha assenyalat el titular d'Universitats.

EL PROGRAMA DE SUMAR, FRUIT DE LA INTEL·LIGÈNCIA COL·LECTIVA

D'altra banda, Subirats ha estat triat com un dels membres del grup d'experts escollits per concretar el document de propostes polítiques de Sumar, la plataforma que impulsa la vicepresidenta segona Yolanda Díaz, i ha enaltit el nivell dels debats i aportacions dels 35 grups sectorials, un procés d'"intel·ligència col·lectiva" per construir un nou projecte de país de manera "col·lectiva", escoltant la societat civil.

Així, ha estimat que el document de "síntesi" que reuneixi les propostes programàtiques de Sumar per a la pròxima dècada "pot estar acabat" en un parell de mesos, atès que un projecte de país ha de contenir "certa unitat", perquè hi ha elements transversals, i no pot ser un mer "retalla i enganxa" de cada mesura esbossada en cada grup de treball.

Aquest grup 'relator', a més de Subirats, el componen la portaveu municipal de Compostela Aberta, Marta Lois, i catedràtics i acadèmics com Antonio Baylos, Ignacio Sanchez-Cuenca, César Rendueles, Natalia Fabra o Remedios Zafra.

D'altra banda, el ministre ha destacat que Sumar és un moviment "molt interessant" i que serà Díaz qui decidirà quan explicita si serà candidata. Això sí, ha enaltit que la també ministra de Treball ho està fent "bé" i intenta "evitar" que hi hagi una "lògica estrictament personalitzada en si ella" liderarà una candidatura, com si això fos una "solució màgica" per a l'esquerra, quan el rellevant és construir un projecte "plural".

L'ESQUERRA HA D'ANAR TAN UNIDA COM SIGUI POSSIBLE I SUMAR ÉS UNA OPORTUNITAT

Qüestionat sobre si ha pensat una data límit que hauria de tenir Díaz per conèixer la seva decisió, Subirats ha respost que no ha pensat en aquest extrem, però s'imagina que les eleccions de maig poden marcar "una frontera" per tenir clar aquest punt.

També ha reflexionat que "tothom és conscient" que l'espai a l'esquerra del PSOE serà capaç d'aconseguir cotes més altes de representació si es presenta de la manera "més coordinada i unida possible" a les eleccions generals.

I és que ha subratllat que el mateix sistema electoral indica la necessitat de no caure en la "fragmentació", atès que hi ha circumscripcions amb pocs escons, i aquest fet deixa poques possibilitats d'aconseguir diputats anant separats.

D'aquesta manera, Subirats ha remarcat que si hi ha "voluntat política" d'aprofitar l'oportunitat de construir un espai unitari de manera col·lectiva serà "molt positiu". "Tot el que sigui sumar, doncs benvingut sigui, tothom està convidat a participar en aquest procés", ha insistit després de ser qüestionat sobre la posició que tindran els partits d'esquerra.

Finalment i preguntat sobre si la coalició és la fórmula adequada per aconseguir aquesta unitat, el ministre d'Universitats ha dit que ell no és un "expert" en coalicions, però que a Sumar està implícita la idea d'un "paraigua general i comú" entorn d'un projecte de país, en el qual diverses organitzacions poden anar juntes.

Contingut patrocinat