Actualitzat 22/10/2015 16:57

Més del 25% dels joves espanyols són 'ninis', segons l'OCDE

JÓVENES
ERUOPA PRESS

MADRID, 27 maig (EUROPA PRESS) -

Més del 25 % dels joves espanyols era 'nini' (ni estudiava, ni treballava) l'any 2013, segons recull l'informe 'Skills Outlook 2015: Youth, Skills and Employability' de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), que situa Espanya i Grècia --amb el mateix percentatge de 'ninis'-- com dos dels països del Sud d'Europa amb les xifres més altes arran de les crisis.

En general, l'estudi assenyala que 39 milions de persones (dels Estats membre de l'OCDE) d'entre 16 i 29 anys ni treballaven, ni estudiaven o es capacitaven el 2013, fet que suposa un increment en 5 milions de 'ninis' respecte a l'any 2008, abans que esclatés la crisi econòmica.

A més, les dades de l'OCDE revelen que existeixen al voltant de 20 milions de joves (dels 39 totals) que ni estan matriculats en centres educatius ni busquen feina i poden trobar-se "exclosos" del sistema educatiu, laboral i de seguretat social dels seus respectius països.

"DESGRÀCIA" I "INVERSIÓ MALGASTADA"

L'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic ha reconegut que aquestes xifres representen "una desgràcia" per a les persones perjudicades així com una "inversió malgastada" per als països. Alhora, ha indicat que "les competències adquirides durant l'educació no són empleades en forma productiva".

En aquesta línia, ha apuntat que les claus del "malbaratament del potencial humà" es poden resumir que són massa els joves que abandonen l'educació sense haver adquirit les habilitats correctes, trobant-se amb dificultats a l'hora de buscar feina.

CARÈNCIA EN LES HABILITATS DELS JOVES

Per explicar aquesta situació, l'OCDE --a través de les dades recollides en el seu Programa per a l'Avaluació Internacional de les Competències dels Adults (PIAAC)-- ha recordat que el 10% dels recent graduats presenta habilitats de comprensió lectora insuficients i un 14%, de comprensió matemàtica baixes. A més, el PIAAC apunta que més del 40% dels joves que van deixar l'escola abans de concloure la seva educació postsecundària tenen competències lectores i matemàtiques pobres.

Pel que fa a l'abandonament de l'educació, destaca que són "massa" els joves que deixen de formar-se abans d'aconseguir experiència en el món laboral. Així, menys del 50% d'alumnes en programes d'FP i menys d'un 40% d'estudiants en programes acadèmics participen en algun tipus d'aprenentatge en el lloc de feina.

Un altre dels problemes que reflecteix el programa PIAAC és el dels obstacles que troben els joves per desenvolupar les seves habilitats i avançar en la seva carrera professional, ja que un de cada quatre joves és contractat de manera temporal, cosa que els impedeix tenir les mateixes oportunitats de formació que aquells amb contractes indefinits.

SENSE MILLORES A CURT TERMINI ALS PAÏSOS EUROPEUS

Davant d'aquestes dades i la baixa taxa de creixement prevista per a molts dels països de l'OCDE, l'organització ha reconegut que és "improbable" que l'escenari millori aviat els anys vinents, sobretot als països europeus.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés