Publicat 23/05/2022 13:00

Mena (comuns) demana accelerar les negociacions sobre el catal per "tancar un acord avui"

El portaveu dels comuns i diputat al Congrés, Joan Mena
EUROPA PRESS

Veu la reunió de Joan Carles I amb Felip VI com "un aval de la monarquia a les accions illegals de l'emrit"

BARCELONA, 23 maig (EUROPA PRESS) -

El portaveu dels comuns i diputat al Congrés, Joan Mena, ha demanat accelerar les negociacions sobre el catal a les aules i "tancar un acord avui", i ha assegurat que estan molt a prop d'assolir un pacte transversal, amb el PSC-Units, ERC i Junts.

"Estem molt a prop d'arribar a un acord. Demanem un impuls", ha reclamat Mena en una roda de premsa aquest dilluns, i ha insistit que la defensa de la llengua i el sistema públic educatiu ha d'estar per sobre de partidismes i personalismes.

Mena ha subratllat que "només amb una llei, i no amb un decret" s'aconseguir protegir el sistema educatiu catal --tot i que veu legítim que el Govern també impulsi un decret--.

Ha afirmat que amb les negociacions de l'última setmana han aconseguit "tornar al punt inicial": la necessitat d'aprovar una llei per protegir el model lingüístic a les aules, ha concretat.

"Ara ja estem en temps exhaurit, no pas en temps de descompte, i el que fem és exhortar la resta de forces a accelerar les negociacions i a tancar avui aquest acord", ha defensat el portaveu dels comuns, que ha afegit que també parlen amb la CUP perqu s'hi afegeixi.

Preguntat per quins són els esculls de la negociació, Mena ha respost que vol ser respectuós amb el que es negocia: "Ho hem de fer amb la mxima discreció possible, les últimes hores de negociació sempre són les més importants", ha destacat.

Sobre si la nova llei ha d'incloure o no un rebuig als percentatges de la sentncia del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya --que fixa un 25% mínim de castell--, ha sostingut que "no té sentit utilitzar percentatges en l'mbit educatiu i menys estipulats per la justícia".

Mena ha afirmat que treballen perqu "Junts no caigui" de l'acord, com va passar amb el pacte per modificar la llei de política lingüística, i ha destacat que els agradaria que la CUP també formés part de l'acord, tot i que ha dit que no pot parlar per ells, preguntat per si creuen que els cupaires s'hi podran afegir.

VISITA DE L'EMRIT

Ha qualificat d'"espectacle vergonyós" la visita aquest cap de setmana del rei emrit Joan Carles I a Sanxenxo (Pontevedra), i considera que l'única manera que doni explicacions és amb una comissió d'investigació al Congrés, que han impedit el PP, Vox i el PSOE, ha recordat.

També ha sostingut que la reunió de Joan Carles I amb l'actual monarca Felip VI és "un aval de la monarquia a les accions illegals de l'emrit, i amb aquest aval s'hauria de dir prou: en qualsevol estat el cap de l'estat estaria fulminantment cessat", ha afirmat Mena.

A més a més, ha fet balan de l'últim any del Govern, al qual creu que "li falta ambició i projecte polític", en concret ha enumerat que a l'executiu catal li ha faltat ambició per desplegar un pla de rescat per fer front a la guerra d'Ucrana, en polítiques d'habitatge, en la recuperació de la sanitat pública, en educació i en la posada en marxa d'una energtica pública.

Contingut patrocinat