GIRONA 6 set. (EUROPA PRESS) -
El conseller d'Economia i Coneixement de la Generalitat, Andreu Mas-Colell, ha assegurat que "és possible que el descens econòmic hagi tocat fons", però ha advertit que el creixement sostingut tardarà a arribar, ja que fins als anys 2015 o 2016 no es preveu una clara recuperació.
En la inauguració del curs universitari a Girona, Mas-Colell ha recordat que aquest divendres ha comunicat a tots els departaments de la Generalitat que en el seu conjunt disposaran de 19.800 milions d'euros; una xifra que es mantindrà el 2014 perquè "no es pot reduir més" l'aportació als serveis públics, tot i que si un sector aconseguís fer disminuir la seva despesa aquest es destinaria a Salut o Benestar.
Així, ha avançat que aquest 2013 serà l'últim any de retallades des del Govern i ha destacat que les matrícules universitàries no s'han incrementat aquest curs, "ni tan sols l'augment de l'IPC", a més de subratllar que l'any anterior es van destinar uns 30 milions a les beques d'equitat.
Mas-Colell també ha demanat a l'Estat que s'impliqui amb "un sistema potent de crèdits" i ha afirmat que Catalunya no eliminarà la selectivitat, al mateix temps que ha plantejat reduir l'oferta de graus de les universitats --mitjançant les especialitzacions-- perquè els nous estudiants no hagin d'escollir entre més de 400 carreres, com succeeix actualment.
En aquest sentit, ha explicat que si les universitats catalanes es poguessin "deslligar" del sistema espanyol es garantiria l'actual eficiència per al futur i ha considerat que el Govern no pot permetre's màsters reduïts ni duplicitats en aquests.
El conseller ha insistit també a continuar amb la millora del nivell d'anglès dels universitaris i ha valorat que s'ha de treballar en el creixement de la presència d'estudiants estrangers, que ara representen el 5,5% del total en els graus i el 28% en els màsters.
Per la seva banda, la rectora de la Universitat de Girona (UdG), Anna Maria Geli, ha instat a construir des de les universitats catalanes una col·lectivitat sòlida amb afany de progrés i solidaritat per sumar-se al camí de Catalunya, "que advoca pel dret de decidir el seu futur".
Geli ha reivindicat l'equilibri territorial del sistema, amb l'objectiu de reinventar-se i superar els actuals moments difícils, i ha assegurat que les universitats catalanes han de situar-se com una figura "determinant" per ser un referent social.
GARANTIR EL SISTEMA
Una hora abans del començament de l'acte d'inauguració d'aquest curs, desenes de membres de la Plataforma Unitària en Defensa de la Universitat Pública (Pudup) s'han manifestat demanant la regeneració del sistema perquè: "No s'ha d'expulsar els professors més joves i, en canvi, mantenir els antics".
El representant de la Pudup, Antoni Tribó, ha instat les universitats públiques a "deixar de donar pes a la privatització" i a l'entrada d'empreses, després de demanar als rectors que canviïn les seves prioritats.
Tribó ha afegit que la preferència de les universitats "per la millora de les infraestructures" no hauria de suposar l'exclusió de persones i ha lamentat que ni els membres de la Pudup ni els estudiants de la UdG poguessin accedir a l'acte.