Isaac Buj - Europa Press - Arxiu
En l'mbit nacional va créixer un 4,8% al juny en comparació amb l'any anterior
MADRID/BARCELONA, 18 ago. (EUROPA PRESS) -
L'ocupació en el sector serveis a Catalunya va créixer un 5,8% al juny respecte el mateix mes de l'any anterior, i és la tercera comunitat autnoma que més ha crescut interanualment, per darrere de Balears (15,6%) i Canries (7,3%).
La variació mensual de l'ocupació del sector a Catalunya és moderada, i al juny va pujar un 1,4% respecte al mes de maig, segons les dades publicades aquest dijous per l'Institut Nacional d'Estadística (INE).
En referncia a les xifres de negoci, el sector serveis de Catalunya va augmentar la facturació un 21,6% i en els sis primers mesos de l'any va créixer un 22,6%.
OCUPACIÓ AL CONJUNT DE L'ESTAT
En l'mbit nacional, per quinz mes consecutiu i després de més d'un any de caigudes, l'ocupació en el sector serveis va créixer al juny i ho va fer a un ritme interanual del 4,8%, una taxa vuit dcimes inferior a la de maig.
L'ocupació en els altres serveis va augmentar un 6,5% interanual i un 2,2% en el comer i, dins dels altres serveis, l'hostaleria va liderar l'increment d'ocupació, un 13,2% respecte a l'any anterior.
Totes les comunitats van registrar al juny augments interanuals de l'ocupació en el sector serveis: Balears va liderar novament l'increment d'ocupats del sector un 15,6% interanual, i és l'única regió amb un augment de l'ocupació de dos dígits.
Seguidament, destaquen els augments interanuals de l'ocupació a Canries (+7,3%), Catalunya (+5,8%), Extremadura (+5,2%) i Madrid (+5%), mentre que els increments més moderats els van tenir Aragó (+0,8%), Castella i Lleó (+1,6%) i La Rioja (+1,7%).
FACTURACIÓ DEL SECTOR A NIVELL NACIONAL
El sector serveis va augmentar la facturació un 23,4% al juny respecte al mateix mes del 2021, i va moderar en 4,2 punts l'ascens registrat el mes anterior.
Amb l'augment de juny, el menys pronunciat des del mes de mar, els serveis encadenen 16 mesos consecutius de pujades interanuals després d'un any de caigudes com a conseqüncia de la pandmia.
Dins dels serveis, l'hostaleria (serveis d'allotjament i serveis de menjar i beguda) va ser el sector que més va incrementar les vendes al juny, un 54,2% en relació al mateix mes del 2021.
En concret, els serveis d'allotjament van multiplicar per més de dos les vendes al juny en taxa interanual (+115,7%), mentre que els serveis de menjar i beguda van facturar un 32,9% més.
Ja fora de l'hostaleria, destaquen també l'augment de les vendes de les agncies de viatge i operadors turístics, que es van multiplicar per més de tres (+214,7%), i del transport aeri, que les va multiplicar per més de dos (+161,8%).
Per la seva banda, el comer va augmentar un 21,4% la facturació anual, mentre que els altres serveis, on s'inclou l'hostaleria juntament amb altres subsectors, van registrar un ascens de les vendes del 27,5% respecte a juny del 2021.
Pel que fa al comer, l'augment interanual de vendes més important el va experimentar el comer majorista (+26,9%), seguit del comer minorista (+14,9%) i de la venda i reparació de vehicles, que va incrementar la facturació un 5,2% interanual al juny.
En els altres serveis, l'increment anual de les vendes més destacat el va registrar l'hostaleria (+54,2%), seguida d'activitats administratives i serveis auxiliars (+42,2%); transport i emmagatzematge (+33,1%); activitats professionals, científiques i tcniques (+13,7%), i informació i comunicacions (+11,4%).
Per comunitats autnomes, totes van augmentar el mes de juny la facturació en taxa interanual. Els augments més destacats de les vendes en el sector serveis es van donar a Balears (+62%), Canries (+40%), Galícia (+29,3%), Navarra (+29,2%) i Madrid (+24,5%), mentre que els manys importants es van registrar a Cantbria i Extremadura (+14,5% en tots dos casos) i La Rioja (+15,4%).
Corregit l'efecte calendari i estacionalitat, la facturació del sector serveis es va incrementar un 23,5% al juny en relació al mateix mes del 2021, taxa 3,1 punts inferior a la de maig.
Els sis primers mesos de l'any, les vendes del sector serveis van créixer una mitjana del 23,5% (+23,1% en la srie desestacionalitzada), i destaquen els repunts de les agncies de viatges (+320,2%), els serveis d'allotjament (+223,5%) i el transport aeri (+171,8%).
LES VENDES CAUEN UN 1,1% EL MES DE JUNY
En termes mensuals i en dades corregides d'estacionalitat i calendari, el sector serveis va patir al juny una reculada mensual de les vendes de l'1,1% després de dos mesos d'ascensos.
Pel que fa a altres serveis, que van incrementar un 1,6% les vendes durant el mes, va pujar la facturació en tots els subsectors, especialment en hostaleria (+3%) i en les activitats professionals (+1,9%). Segueixen informació i comunicacions (+1,6%), transport i emmagatzematge (+1,4%) i activitats administratives (+0,7%).
El comer, per la seva banda, va retallar les vendes un 2,1% al juny en relació al mes anterior a causa del descens de la facturació del comer majorista (-1,6%), ja que el comer minorista i la venda i reparació de vehicles van augmentar la xifra de negoci un 1,1% i un 1,7%, respectivament.
Per subsectors, els repunts mensuals de les vendes més grans es van donar en les activitats cinematogrfiques, de programes de televisió i edició musical (+57,6%); activitats jurídiques i consultoria (+8,7%) i transport aeri (+5,5%).
Entre els descensos mensuals de les vendes van destacar els registrats pels serveis d'allotjament, que van facturar un 6,1% menys que al maig; les agncies de viatges (-4,4%) i el comer majorista (-1,6%).