Actualitzat 17/12/2013 21:17

La llum s'encarirà un 3,1% a l'octubre després de tancar-se la subhasta amb alces del 7,6%

La tarifa ha pujat al voltant de l'11% des del gener del 2012

MADRID, 24 set. (EUROPA PRESS) -

La vint-i-quatrena subhasta entre comercialitzadores d'últim recurs d'electricitat s'ha tancat amb un augment del 7,6% en el preu per al quart trimestre, el que, traslladat a la factura del consumidor, implica una pujada del 3,1%, han indicat a Europa Press fonts del sector.

Aquestes subhastes serveixen per fixar el cost de l'energia dins de la Tarifa d'Últim Recurs (TUR), i tenen un pes una mica inferior al 50% sobre la conformació final de la tarifa. El Govern ha anunciat que congelarà a l'octubre l'altra part del rebut, que recull els costos regulats del sistema elèctric, coneguts com a peatges.

Després d'aquesta pujada, l'any s'haurà saldat amb quatre increments de la tarifa elèctrica, inclosos els del 3% el gener, de l'1,2% el juliol i del 3,2% l'agost, i amb una única però significativa baixada, del 6%, a l'abril. Inclosa la nova pujada d'octubre, la tarifa s'ha encarit al voltant de l'11% des del gener del 2012.

Aquesta nova pujada, al produir-se en el cost de l'energia i no suposar un increment dels peatges, no servirà per alleujar el dèficit de tarifa, que en termes acumulats supera els 26.000 milions d'euros i que aquest any serà d'entre 2.500 i 3.000 milions d'euros, segons ha anunciat el ministre d'Indústria, José Manuel Soria.

Malgrat que la subhasta d'aquest dimarts s'ha celebrada en un context de preus estables de l'electricitat, els ajustos tècnics posteriors a la licitació, inclosos 'l'apuntament' (cost de contrarestar les variacions de preus a cadascuna de les hores del trimestre), i els serveis d'ajust, s'han convertit al sobrecost que ha provocat la pujada final.

Aquests sobrecostos es calculen respecte uns indicadors que es defineixen en el mateix trimestre de l'exercici anterior i que s'apliquen un any vista.

Contingut patrocinat