Publicat 24/12/2020 10:43

Lluís Soler (ACM) reclama a la Generalitat que codecideixi amb els ajuntaments

El president de l'ACM i alcalde de Deltebre, Lluís Soler, durant l'entrevista
Alberto Paredes - Europa Press - Archivo

Critica que el Govern no apliqui una asimetria territorial

BARCELONA, 24 des. (EUROPA PRESS) -

El president de l'Associació Catalana de Municipis (ACM), Lluís Soler, ha reclamat a la Generalitat ser part activa de les decisions que es prenen per combatre el coronavirus, i no només "ser informats a posteriori" dels acords.

"No hem reclamat ser informats; hem reclamat ser actors actius davant una situació sense precedents, per poder donar confiana als ciutadans", ha afirmat en una entrevista d'Europa Press.

Segons Soler, les formes han estat molt correctes en el marc institucional per la informació ha flut, "en molts moments, tard i a posteriori que es fes pública", i veu manca de coordinació i que no han pogut formar part dels rgans que decideixen.

Així, ha lamentat que els ens locals no tinguin representació en el Procicat, i que moltes vegades els alcaldes acabin sabent determinades informacions "al mateix temps que els ciutadans".

Soler considera necessria una relació bilateral amb la Generalitat en coordinació efectiva, i així ho han traslladat en totes les reunions que han mantingut amb el Govern.

"No som una comparsa del Govern; som l'altaveu del municipalisme, i, per tant, el Govern ha de tenir-nos com a aliat estratgic. I l'aliat estratgic ha de poder codecidir, coordinar i explicar, no ser informat a posteriori", ha subratllat.

CAVALCADES EN ELS MUNICIPIS

A dues setmanes de les cavalcades de Reis, també ha lamentat que ha sortit una ordre sense consultar al món municipal i que dicta que siguin esttiques: ho veu positiu per a ciutats grans per no per a municipis de 15.000 habitants o menys, on "té més sentit" que siguin dinmiques i que els nens les segueixin des del balcó de casa.

Tampoc veu sentit a que en els municipis mitjans es limiti l'horari dels restaurants per esmorzar i dinar: per a ell, aix provoca que s'accentu l'aforament en aquesta franja horria.

Segons Soler, s'evidencia que la Generalitat no aplica una asimetria territorial en prendre decisions, tot i que el propi Govern lamentava precisament que l'Estat no ho fes el durant la primera onada, ha dit.

"En la segona onada, l'única cosa que ha canviat és l'altaveu. Els que som del Delta o del Pirineu tenim les mateixes mesures que els que són de Molins de Rei o del Prat de Llobregat", ha retret el també alcalde de Deltebre (Tarragona).

AJUDES

Malgrat aplaudir que el Govern fes un fons de cooperació local extraordinari de 120 milions d'euros, ha desitjat que l'any 2021 es pugui revisar a l'ala una xifra que "és totalment insuficient", ats que demanaven 300 milions.

També ha demanat que es compensin les despeses dels ajuntaments pels sobrecostos que han hagut d'assumir: un estudi de l'ACM, amb una mostra de 150 ajuntaments, conclou que ha estat de 68 euros per habitant.

Per a Soler, totes les decisions que afecten als consistoris han arribat "tard" i es podria haver actuat amb més rapidesa, encara que ha celebrat que el Govern suspengués finalment les regles fiscals.

"Sembla que demanem perdó o almoina, per aquests diners són dels ajuntaments. Estem demanant fer servir el que és nostre", i ha demanat a l'Estat que almenys posi un fons estatal de 3.000 milions per a la reactivació des dels ajuntaments.

Sobre els fons europeus, considera que són "una gran esperana" per al municipalisme, i ha reclamat formar part de la comissió de seguiment del Govern d'aquests fons, a més que els municipis puguin accedir directament als fons.