Publicat 12/08/2021 08:51

La llei que obliga a contractar els riders' entra en vigor

Archivo - Arxiu - Varis repartidors de Glovo
Jorge Peteiro - Europa Press - Archivo

MADRID, 12 ago. (EUROPA PRESS) -

L'anomenada 'llei de riders', que obliga les plataformes digitals de repartiment a contractar com assalariats els seus repartidors, entra en vigor aquest dijous, 12 d'agost.

Aquesta llei es va publicar el passat 12 de maig en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE), establint-se la seva entrada en vigor als tres mesos, és a dir, el 12 d'agost.

La norma és fruit de l'acord que van aconseguir el passat mes de mar el Ministeri de Treball i Economia Social, CCOO i UGT i les organitzacions empresarials CEOE i Cepyme i afecta a les relacions laborals entre les plataformes dedicades al repartiment o distribució de qualsevol producte o mercaderia i els seus treballadors, és a dir, que no afecta només a les empreses de repartiment de menjar a domicili com Glovo, Uber Eats i Deliveroo.

La llei reconeix la presumpció de laboralidad dels treballadors que presten serveis retributs de repartiment a través d'empreses que gestionen aquesta tasca mitjanant una plataforma digital, en línia amb la sentncia que va dictar el Tribunal Suprem al setembre de 2020, en la qual establia que els repartidors són treballadors per compte d'altri i no autnoms.

Així mateix, la norma contempla que la representació legal dels treballadors haur de ser informada de les regles que tanquen els algorismes i els sistemes d'intelligncia artificial que poden incidir en les condicions laborals per les quals es regeixen les plataformes, incloent l'accés i manteniment de l'ocupació i l'elaboració de perfils.

En concret, es recull en l'Estatut dels Treballadors que totes les empreses (no només les plataformes de repartiment) han d'informar dels parmetres, regles i instruccions en els quals es basen els algorismes o sistemes d'intelligncia artificial que afecten a la presa de decisions que poden incidir en les condicions de treball, l'accés i el manteniment de l'ocupació, inclosa l'elaboració de perfils.

La norma ha estat molt criticada per associacions de repartidors. Així, l'Associació de Plataformes de Serveis sota demanda (APS), que engloba a les principals plataformes de 'food delivery' a Espanya, Deliveroo, Stuart, Glovo i Uber Eats, va advertir en el seu moment que aquesta llei posa en risc el desenvolupament d'un sector que aporta més de 700 milions d'euros al PIB espanyol.

DELIVEROO PLANEJA CESSAR LA SEVA ACTIVITAT A ESPANYA

A la fi del mes de juliol, a pocs dies de l'entrada en vigor de la llei, la plataforma de repartiment de menjar a domicili Deliveroo va anunciar que planeja el cessament de les seves operacions a Espanya. En concret, la plataforma va comunicar la seva intenció de realitzar una consulta entre els seus empleats sobre la fi de la seva activitat al mercat espanyol.

La consulta de Deliveroo sobre el cessament de les seves operacions a Espanya estar condicionada al resultat d'un procés consultiu amb els empleats afectats i amb els 'riders'. Deliveroo preveu que el procés de consulta collectiva comenci principis de setembre i l'empresa treballar amb totes les parts interessades i preparar tota la documentació necessria per a aix.

En cas que l'empresa decideixi posar fi a les seves operacions després de la conclusió del procés de consulta, que durar aproximadament un mes, l'empresa ha afirmat que s'assegurar que els 'riders' i els empleats disposin d'un adequat paquet de compensació que compleixi amb totes les normatives i la legislació local.

JUST EAT NEGOCIA UN CONVENI AMB ELS SINDICATS

Per la seva banda, la plataforma de repartiment de menjar a domicili Just Eat es troba negociant amb UGT i CCOO per fixar les bases del que ser el primer conveni collectiu del sector del 'delivery' a Espanya.

En concret, aquest conveni ser el primer a nivell nacional que ajudi a organitzar les relacions laborals de l'economia de plataformes en el repartiment de menjar a domicili i estar totalment alineat amb la Llei 'Rider'.

DENÚNCIES CONTRA GLOVO DAVANT LA INSPECCIÓ

Pel seu costat, Glovo va anunciar fa un temps el llanament d'un nou model d'autnom "indit a Espanya" i la contractació de 2.000 treballadors abans que finalitzi 2021 per adaptar-se a la normativa.

No obstant aix, fa un parell de dies, CCOO de Catalunya va informar que ha presentat dues denúncies davant la Inspecció de Treball contra Glovo per presumptament incomplir els drets laborals dels seus treballadors i "desafiar la Llei Rider obertament sense fer l'intent d'adaptar-se a la normativa".

Les denúncies són perqu es produeixi el reconeixement dels treballadors autnoms com a assalariats i pel "intent d'aquestes empreses de donar cobertura a la seva estructura sense la laboralització efectiva, ja sigui amb la subcontractació o ETT".

UBER EATS I STUART

Per la seva banda, el despatx SBO Advocats est recaptant informació per interposar demandes individuals acumulades contra Uber Eats per trencar la relació laboral existent amb els treballadors autnoms, així com per "cessió illegal" de repartidors a subcontractes.

Uber Eats ha comunicat en un missatge intern, al que ha tingut accés Europa Press, que els treballadors autnoms no podran seguir proporcionant serveis de repartiment a través de la seva plataforma a partir d'aquest 12 d'agost.

La plataforma indica, no obstant aix, que si l'empleat ja est treballant amb alguns dels seus socis en 'delivery' gens canviar i podr seguir operant com fins avui.

"Com a companyia estem compromesos amb seguir sent un soci a llarg termini en el sector del delivery a Espanya i estem treballant contrarellotge per adaptar-nos a la nova normativa", indica l'empresa en el missatge.

Del seu costat, el president de l'associació unificada de Riders AUR, Fernando Roseguin, ha explicat que ja hi ha més de 30 'riders' que s'han unit a la demanda. "Uber Eats ha pres la decisió de qui no vulgui contractes precaris no podr treballar, deixant a milers de famílies al carrer", ha denunciat en declaracions a Europa Press.

Des d'aquesta associació defensen un model mixt, ja que, segons assegura Roseguin, el sector en la seva majoria "vol seguir com a autnom". "No em podia quedar de braos creuats de veure com a companys que hem estat essencials en la pandmia i en condicions atmosfriques com Filomena se'ns fa fora amb una m davant i una altra darrere. És injust", ha manifestat.

Per la seva banda, la companyia de missatgeria Stuart ha reivindicat un model de negoci flexible basat en repartidors independents, amb motiu de l'entrada en vigor de la 'llei Rider'.

A pesar que l'empresa considera aquesta alternativa com la més beneficiosa per a totes les parts, ha assenyalat que manté un "gran compromís" amb el mercat espanyol i ha manifestat el seu desig de complir amb els requisits de la nova legislació.

En aquest sentit, durant el període de transició, Stuart ja ha comenat un procés de contractació directa d'una part important de la seva flota. Al mateix temps, i com contempla la nova normativa, ha anunciat que també comptar amb repartidors que provinguin de flotes professionals.

Així mateix, des de Stuart han anunciant estar promovent un conveni collectiu del sector que reculli les peculiaritats del model de repartiment d'última milla. "Entenem, després d'estudiar detalladament els convenis existents, que és necessari un marc de relacions laborals just per als repartidors i que comprengui el model operatiu de les plataformes digitals", ha explicat la companyia.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés