Publicat 24/06/2015 19:20

La llei de la liberalització del sector ferroviari se sotmet al seu primer test al Congrés

PSOE, IU-ICV, PNB, ERC i BNG demanen la seva retirada

MADRID, 24 juny (EUROPA PRESS) -

El PSOE, l'Esquerra Plural (IU-ICV-CHA), el PNB, ERC i BNG defensaran aquest dijous en el Ple del Congrés les seves esmenes de totalitat al projecte de llei del Sector Ferroviari, en les quals al·leguen amb caràcter general que la liberalització plantejada és "precipitada", ja que la UE encara segueix negociant aquest assumpte.

En el seu text, que recull Europa Press, els socialistes acusen el Govern de replicar en aquest projecte la "precipitació i la falta de rigor, de coordinació, de transparència i de consens que han caracteritzat totes i cadascuna de les iniciatives" del Ministeri de Foment en aquesta legislatura.

De fet, aquest ha estat un dels tres projectes de llei que el PSOE va exigir al Govern que retirés davant de l'imminent final de la legislatura.

Així, aquesta "reprovable forma de legislar" ha impedit recollir tots els informes preceptius al projecte de llei o fer un estudi econòmic sobre la nova regulació i la seva incidència en l'economia general.

A més, l'estudi sobre l'efecte dels cànons que preveu en projecte de llei en el sistema tributari general és "palmàriament insuficient" segons el parer del PSOE.

CRITERI ECONOMICISTA

Però a més d'aquestes qüestions de manera, al principal partit de l'oposició tampoc li agrada el fons d'aquesta proposta de la ministra Ana Pastor.

I és que el PSOE veu una "clara contradicció" entre els objectius d'incrementar l'oferta i millorar la qualitat i l'accessibilitat al sistema ferroviari que proclama el Govern amb el contingut del text, que passa per un "retallada de l'oferta, la qualitat i l'accessibilitat" quan "criteris de simple rendibilitat econòmica ho aconsellin" i fent "prevaldre els criteris economicistes sobre l'atenció a les necessitats socials".

A més, rebutja el "camí de liberalització" del sector que continua aquesta norma sense esperar que la UE l'exigeixi als estats membre i "sense conèixer com es materialitzarà la futura normativa" del quart paquet ferroviari, actualment en tramitació a Brussel·les.

CONCULCA COMPETÈNCIES AUTONÒMIQUES

El rebuig d'ERC es justifica en la seva esmena tant per la urgència amb què s'ha presentat el projecte, que "no ha permès contrastar, avaluar i incorporar de manera adequada" les consideracions del sector, fet que suposa deixar en fals la regulació ferroviària en no determinar convenientment les bases de la liberalització.

A més, coincideix amb altres formacions d'esquerres que aquesta liberalització suposa "supeditar la viabilitat d'algunes línies amb una important tasca de vertebració territorial a interessos econòmics" i retreu que no s'hagi après de l'experiència britànica i no s'incorporin suficients garanties sobre la seguretat de la feina, les condicions laborals o els estàndards de qualitat i manteniment.

AMB PRESSES I SENSE EQUILIBRI

L'Esquerra Plural, per part seva, comparteix el rebuig a les "excessives presses" amb les quals l'executiu afronta aquest projecte i critica el "menyspreu" a la gestió pública que mostra en "apostar per la iniciativa privada a costa" del dret dels ciutadans en un sistema ferroviari "de qualitat i assegurança" a tot el país.

A més, la coalició creu que no es resol la "necessitat d'equilibrar" l'oferta ferroviària, "desmesuradament" esbiaixada cap a l'alta velocitat en detriment del transport de rodalies i mitja distància o de les mercaderies.

"Aquesta aposta per una manera de transport elitista i poc rendible a nivell econòmic, social i ambiental és un despropòsit", considera IU-ICV, que alerta d'una bombolla ferroviària per l'excés d'inversió en determinades línies d'escàs ús.

Això pot portar a una "menor qualitat" del servei on existeixen "més dificultats d'accessibilitat o de seguretat", sobretot a causa de la "feble protecció" que el projecte de llei dóna a les obligacions de servei públic, que podria conduir a la reducció de les línies menys rendibles.

Finalment, IU-ICV adverteix que la regulació de seguretat és "poc exigent" perquè "està mancat de concrecions que obliguin a més controls preventius".

Cosa semblant opina el BNG, que rebutja que s'avanci en la liberalització del sistema ferroviari perquè suposarà "debilitar" la gestió pública en els trajectes amb més usuaris per "traslladar importants inversions" a l'alta velocitat, emfatitzant així una "visió economicista" d'aquest sistema de transport, sense tenir en compte el seu valor vertebrador i de cohesió.

Finalment, el PNB considera que el Govern vulnera competències autonòmiques imposant el criteri d'interès general al territorial en contra del criteri del Tribunal Constitucional (TC) i mostrant així una "intencionalitat manifestament abusiva en la utilització del concepte d'interès general".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés