Publicat 10/10/2014 11:52

La llei que aclareix la capacitat de l'Estat per fixar peatges elèctrics supera la primera fase al Congrés

Recursos Congreso de los Diputados
EUROPA PRESS

MADRID, 10 oct. (EUROPA PRESS) -

El projecte de Llei de Metrologia va superar la seva primera fase de tramitació al Congrés després d'incorporar tretze esmenes i sis transaccionals, entre les quals hi ha una del PP amb una precisió per aclarir que serà el Govern central el que estableixi l'estructura i condicions d'aplicació dels peatges d'accés a les xarxes de transport i distribució elèctrica tant per a consumidors com per a productors.

Aquesta esmena, una de les dues presentades pels populars amb modificacions de la Llei del Sector Elèctric, delimita les funcions de l'Administració i les de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), que també té competència en la metodologia de càlcul dels peatges.

Les esmenes del PP també obren la porta a la possibilitat de preautorizar instal·lacions de la xarxa de transport d'energia que s'estimi necessari posar en servei a més de sis anys vista, que és el temps que la normativa vigent estipula com període de planificació a efectes d'iniciar els tràmits administratius pertinents.

Així, es permet que la planificació elèctrica inclogui un annex "de caràcter no vinculant" que reculli les infraestructures que podrien fer falta en un termini superior al previst actualment, de manera que es pugui "assegurar la disponibilitat de les infraestructures en la data estimada de necessitat i garantir amb això la seguretat de subministrament", tenint en compte que els períodes de tramitació d'algunes infraestructures de la xarxa de transport de l'electricitat superen els sis anys que actualment s'inclouen en la planificació elèctrica.

Tot i això, estar inclòs en aquest annex només serviria per "iniciar els tràmits administratius pertinents" i en qualsevol cas es garantiria que "no es generin drets per l'interessat, com ara autoritzacions d'accés i/o connexió a la xarxa de transport, declaració d'impacte ambiental o autorització administrativa, entre d'altres".

De fet, "abans de dictar les resolucions que correspongui podrà recordar-se la suspensió en els procediments administratius relatius a les instal·lacions fins a la inclusió de les mateixes en la planificació elèctrica vinculant". I, a través d'una esmena acordada amb CiU, finalment també s'especifica que el contingut de l'annex podrà ser modificat sota els mateixos suposats.

APROVACIÓ DE LA LLEI.

El projecte de llei de Metrologia també incorpora altres esmenes, entre elles, dues que permeten preservar la participació autonòmica en el control dels sistemes de mesura i pes.

La Comissió parlamentària d'Indústria ha donat llum verda al text amb el vot a favor del PP i el rebuig de PSOE, Esquerra Plural (IU-ICV-CHA) i CiU tot i que entre els tràmits de ponència i comissió es van acceptar nou esmenes socialistes, dos dels nacionalistes catalans, que també van veure transaccionades cinc de les seves propostes; i una transacció més a una esmena del PNB. No obstant, molts dels canvis són meres correccions tècniques.

Tot i això, s'ha eliminat la referència que l'informe del Consell Superior de Metrologia, en què estaran representats tots els nivells de l'administració, donarà per complerta la participació de les comunitats autònomes. A més, s'ha inclòs una postil·la per encarregar a la Comissió de Metrologia Legal o a la Comissió de Laboratoris Associats al Centre Espanyol de Metrologia les directrius que aquest fixi en aquesta matèria.

CONTROLS I INFRACCIONS

Tenint en compte que s'obre la porta a habilitar amb una declaració responsable a entitats privades per fer l'avaluació o les verificacions sobre el control metrològic de l'Estat, també s'ha decidit aclarir que seran "organismes notificats els que actuen en l'avaluació de la conformitat dels instruments sotmesos a la legislació harmonitzada per la UE".

En concret, els organismes de control metrològic actuaran durant la fase d'avaluació de la conformitat dels instruments sotmesos a la legislació nacional, mentre que els organismes autoritzats de verificació metrològica intervindran en la fase d'instruments en servei.

Pel que fa a les infraccions, s'inclou entre les de caràcter lleu utilitzar instruments que, estant sotmesos al control de l'Estat, no hagin superat les fases establertes legalment, "sempre que no es posi en risc el bé de l'interès protegit", una actitud que serà considerada infracció greu.

Pel que fa a l'organisme competent per sancionar, el projecte de llei assigna aquesta responsabilitat a l'administració on es trobés l'instrument de mesura en el moment en què es va produir l'acció que doni lloc a l'expedient sancionador.

A més, es necessita que totes les mesures de control que l'Estat pot portar a terme sobre els instruments, mitjans, materials de referència, sistemes de mesura i programes informàtics que serveixin per mesurar i comptar han de ser "proporcionades en relació amb l'interès públic perseguit" i han de poder obtenir-se "de la forma menys costosa pels operadors econòmics".

LLEI DE METROLOGIA

La Llei de Metrologia actualitza el marc legal del sistema de mesures, vigent des de 1985, unificant i clarificant la normativa, incorporant les directrius internacionals i millorant el control dels instruments de mesura, el que donarà, segons l'Executiu, una major qualitat en els instruments de mesurament i en la seguretat jurídica dels mesuraments.

Com a principal novetat, la llei recull l'obligatorietat d'utilitzar el Sistema Internacional de Mesures, que va més enllà de les tradicionals unitats de mesura a l'incloure no només les unitats, el seu nom i definició, sinó també els símbols, les regles d'escriptura i l'ús de múltiples i submúltiples.

D'altra banda, es defineix l'abast del control metrològic de l'Estat, els elements que se sotmeten a control, les fases que comprèn, els seus procediments de vigilància i inspecció, el tractament de les modificacions i reparacions realitzades durant la vida útil dels instruments i la regulació metrològica dels productes preenvasats.

El control metrològic de l'Estat és el conjunt d'activitats que contribueixen a garantir la certesa i correcció del resultat dels mesuraments, els procediments adequats per a la seva utilització, manteniment, avaluació i verificació, així com la tipologia i obligacions dels agents intervinents.

Els elements sotmesos a aquest control són aquells instruments, mitjans, materials de referència, sistemes de mesura i programes informàtics que serveixen per mesurar o comptar i que siguin utilitzats per raons d'interès públic, salut i seguretat pública, ordre públic, protecció del medi ambient, protecció o informació dels consumidors i usuaris, recaptació de tributs, càlcul d'aranzels, cànons, sancions administratives, realització de peritatges judicials i establiment de les garanties bàsiques per a un comerç lleial.

A més, el projecte de llei modifica diversos articles de la normativa d'Indústria de 1992 per millorar les garanties que els productes i instal·lacions industrials compleixin els requisits tècnics de seguretat i protecció del medi ambient. Així, obliga que els organismes de control que han de verificar la conformitat de les instal·lacions i productes industrials disposin d'una acreditació com a mitjà d'avaluació de la seva competència tècnica, independència i imparcialitat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés