Publicat 11/03/2015 16:59

La liquidació d'autopistes en fallida pot costar 8.000 milions a l'Estat, segons Seopan

Autopistas
EUROPA PRESS

L'acord per rescatar les vies, pendent del tipus d'interès del seu deute, segons Seopan

MADRID, 11 març (EUROPA PRESS) -

La liquidació de les vuit autopistes de peatge en fallida costaria a l'Estat 8.000 milions d'euros i comprometria el compliment de l'objectiu de dèficit d'Espanya per a l'any 2016, segons el president de la patronal de grans constructores Seopan, Julián Núñez.

El cost per a l'Estat d'una eventual liquidació és fruit de la suma dels 5.700 milions d'euros que afrontaria per la responsabilitat patrimonial que té sobre les vies i dels 2.300 milions als quals pot ascendir la cascada de reclamacions judicials a les quals s'enfrontaria.

Segons Seopan, tot això elevaria entre 0,45 i 0,57 punts el dèficit públic i "comprometria" encara més el compliment de l'objectiu de dèficit d'Espanya el 2016.

Així, la patronal considera que l'objectiu del Govern espanyol de solucionar la situació de les autopistes sense que costi un euro als espanyols només es garanteix si prospera el projecte de fusionar-les en una empresa pública després de realitzar una quitació del 50% en el deute de gairebé 4.000 milions d'euros que actualment suporten.

Es tracta d'un pla, plantejat fa gairebé ja dos anys pel Ministeri de Foment i el Ministeri d'Hisenda i en el qual se segueix treballant. "El projecte segueix viu i se segueix treballant en ell", ha indicat en roda de premsa el president de Seopan, present en la negociació en representació de les concessionàries de les autopistes.

Segons Núñez, la consecució d'un acord entre els bancs, les autopistes i el Govern espanyol sobre aquest projecte implica fixar el tipus d'interès que l'Estat aboni pel bo a trenta anys en què es convertirà el passiu amb què es quedaran les vies després de la quitació prevista.

La concreció d'aquesta remuneració és el punt en el qual actualment està centrada la negociació. Segons el parer de Seopan, l'acord només s'aconseguirà si es paga un tipus d'interès similar al del Tesoro, això és, un tipus d'al voltant del 2%, enfront de l'1% proposat inicialment pel Govern.

"Perquè l'operació es tanqui, el tipus d'interès d'aquest deute ha de ser superior a l'1%. Només és possible l'acord si s'abona un tipus d'interès similar al del Tesoro", ha asseverat.

SENTÈNCIA

La patronal assegura que hi ha temps per aconseguir aquest acord per rescatar les autopistes abans que sigui efectiu un recent acte dels Jutjats del Mercantil que va rebutjar el pla de Foment i va obrir la fase de liquidació d'una de les vuit autopistes.

Segons ha indicat, la sentència està recorreguda pel Ministeri i totes les parts implicades en el problema segueixen treballant a tancar una solució que, no obstant això, podria excedir de l'actual Legislatura, que conclou aquest any.

PÈRDUES DE 4.000 MILIONS.

Quant a les actuals societats concessionàries de les autopistes, controlades per les grans constructores, les seves 'línies vermelles' per acceptar el pla implica que l'Estat els retorni els imports que han avançat per expropiacions de terrenys i que la quitació que els apliqui a l'import que els deu per costos de construcció no superi el 50% previst.

Núñez ha recordat que les empreses concessionàries de les vies i els bancs que els van finançar perdran un total de 4.000 milions d'euros en virtut d'aquesta quitació.

No obstant això, han manifestat el seu compromís per tal que prosperi el projecte d'empresa nacional d'autopistes de Foment, en considerar que és la millor solució per a aquestes vies, pel que no tindrà cap cost per als ciutadans.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés