Actualitzat 11/05/2018 10:06

L'IPC baixa a Espanya una dècima a l'abril, a l'1,1%, per l'abaratiment dels paquets turístics i del gas

Hotel de quatre estrelles, hotels, turisme, allotjament
EUROPA PRESS - Arxiu

Els ous i l'oli són el que més puja de preu aquest any i la roba infantil el que més s'encareix durant el mes d'abril

MADRID, 11 maig (EUROPA PRESS) -

L'Índex de Preus de Consum (IPC) va augmentar un 0,8% a l'abril en relació al mes anterior, però va retallar la taxa interanual una dècima, fins a l'1,1%, segons les dades definitives publicades aquest divendres per l'Institut Nacional d'Estadística (INE), que coincideixen amb les avançades a finals del mes passat.

Estadística assenyala que en el descens de la taxa interanual de l'IPC del mes d'abril hi ha influït principalment l'abaratiment del gas i dels paquets turístics i els serveis d'allotjament, davant l'augment que van experimentar durant el mateix mes del 2017.

Cal tenir en compte que la Setmana Santa, que sovint impulsa el preu dels serveis turístics, es va celebrar el 2017 a l'abril i aquest any al març.

La taxa interanual del mes d'abril és la vintena taxa positiva que encadena l'IPC interanual i implica que els preus són avui un 1,1% superiors als de fa un any.

Després d'haver registrat al gener una taxa interanual del 0,6%, la més baixa en 16 mesos, l'IPC interanual va tornar al febrer a superar l'1%, tendència que s'ha mantingut al març i l'abril.

La inflació subjacent, que no inclou els preus dels productes energètics ni dels aliments no-elaborats, va baixar quatre dècimes a l'abril, fins al 0,8%, amb la qual cosa se situa tres dècimes per sota de l'IPC general.

En el quart mes de l'any, l'Índex de Preus de Consum Harmonitzat (IPCA) va situar la seva taxa anual en l'1,1%, dues dècimes per sota de la taxa del març.

EL SECTOR TURÍSTIC REBAIXA ELS PREUS

En la reculada de l'IPC interanual del març hi ha influït la retallada en gairebé 2,5 punts, fins al -1,4%, de la taxa d'oci i cultura, motivat per l'abaratiment dels paquets turístics, davant l'ascens que van experimentar l'abril del 2017.

Així mateix, la taxa interanual d'hotels, cafès i restaurants va baixar sis dècimes a l'abril, fins a l'1,6%, a causa que els preus dels serveis d'allotjament van augmentar menys que l'abril de l'any passat.

També va influir en la variació interanual de l'IPC la caiguda en dues dècimes de la taxa d'habitatge, fins al 0,8%, a causa del menor cost del gas.

Per contra, a l'abril va augmentar sis dècimes, fins al 2%, la taxa de transport, per l'augment dels carburants; es va incrementar dues dècimes la taxa d'aliments, fins a l'1,6%, pel repunt dels preus del peix i el marisc, i va escalar set dècimes la taxa de comunicacions, fins al 2,8%, per l'encariment dels serveis de telefonia i de fax.

EL VESTIT I EL CALÇAT IMPULSEN ELS PREUS DURANT EL MES D'ABRIL

En termes mensuals, l'IPC va augmentar un 0,8% en relació al març degut principalment al vestit i el calçat, les gasolines, la telefonia, alguns aliments, la restauració i els serveis d'allotjament.

En concret, el grup de vestit i calçat va incrementar els seus preus un 10,3% per la temporada de primavera-estiu, mentre que el grup de transport va elevar un 1,1% els seus preus durant el mes d'abril per l'encariment de les gasolines.

També es van experimentar repunts mensuals en el grup d'hotels, cafès i restaurants (+0,3%) pel cost superior dels serveis d'allotjament i, en menor mesura, de la restauració; en les comunicacions (+1,2%) per l'augment de la telefonia, i en els aliments i begudes no alcohòliques (+0,1%) per l'alça dels preus del peix fresc i els llegums i hortalisses.

En sentit contrari, la taxa mensual del grup d'oci i cultura es va reduir un 1% a l'abril per l'abaratiment dels paquets turístics després de la Setmana Santa.

LA ROBA INFANTIL, EL QUE MÉS PUJA DURANT EL MES D'ABRIL

Per rúbriques, les que més van elevar els seus preus en taxa mensual van ser la roba de nen i nadó (+18,3); la roba de dona (+13,3%); el calçat femení (+7,1%) i el calçat masculí (+6,8%).

Per contra, els descensos mensuals més destacats es van registrar en les fruites fresques (-2,7%); el transport públic interurbà (-1,8%) i l'aigua mineral, refrescs i sucs (-1%).

En taxa interanual, les rúbriques que experimenten els descensos de preus més importants són les patates i els seus preparats (-6,9%), els llegums i hortalisses fresques (-3,9%), i el sucre i el transport públic interurbà (-2,7% en tots dos casos).

En el costat oposat, els ascensos de preus més significatius d'aquest any els experimenten els ous (+6%), els olis i greixos (+5,1%) i el peix fresc i congelat (+4,8%).

PUJADES MENSUALS A TOTES LES COMUNITATS

En taxa mensual, els preus van augmentar a l'abril a totes les comunitats autònomes, en què destaquen La Rioja (+1,2%), Extremadura i Múrcia (+1,1%) i Castella-la Manxa i Galícia (+1%). Les segueixen Andalusia, Astúries, les Balears i la Comunitat Valenciana (+0,9%); Aragó, Castella i Lleó i el País Basc (+0,8%), i les Canàries, Cantàbria, Catalunya, Madrid i Navarra, amb alces mensuals del 0,7%.

En termes interanuals, el conjunt de les 17 comunitats van presentar taxes positives durant l'abril, en la majoria inferiors a les del març. Les taxes més elevades corresponen a Catalunya, Cantàbria, Castella-la Manxa i Galícia (+1,2%) i les més baixes a Múrcia i Astúries, amb un 0,7% en tots dos casos.

Contingut patrocinat