Publicat 11/02/2014 12:53

La liberalització d'horaris comercials no estimula la feina ni les vendes, segons Cat-Dis

ALIMENTOS, SUPERMERCADO, PRECIOS, CRISIS, IPC, PAN, PANADERÍA
EUROPA PRESS

L'entitat critica un "increment desproporcionat de l'oferta" de gran consum a Catalunya

BARCELONA, 11 febr. (EUROPA PRESS) -

L'Associació Catalana de Supermercats i Distribuïdors Cat-Dis ha analitzat les dades de comerç a Espanya i Catalunya el 2013 i ha conclòs que la liberalització d'horaris i la desregulació del sector no representa un major dinamisme ni la creació de llocs de treball, sinó que de fet "redueix l'ocupació i els salaris, a més de perjudicar als proveïdors locals".

En un comunicat aquest dimarts, ha assenyalat que Catalunya ha tancat l'any amb un descens de l'ocupació en el sector de l'1,4%, mentre que a Madrid, on hi ha llibertat d'horaris, la destrucció de feina va arribar al 2,6% --i ha estat una de les autonomies on més ocupació es va perdre--; la mitjana nacional ha estat d'una reculada de l'1,3%.

Respecte a les vendes del comerç minorista, a Catalunya van créixer un 0,1% el 2013, mentre que a Madrid van baixar un 1,9%, i la mitjana estatal ha estat de manteniment (0,0%), segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE).

A més, Cat-Dis ha encarregat un informe que analitza 80 referències bibliogràfiques amb rigor científic de revistes de referència internacionals, que conclou que la desregulació del comerç "alteraria significativament la seva estructura a favor dels operadors de major dimensió".

Desapareixerien operadors de menor dimensió més locals --deixant zones com "deserts alimentaris" perquè no hi hauria comerços de proximitat--, caurien els salaris dels treballadors i es reduirien les referències en els lineals, mentre que els preus pel consumidor tindrien una lleu rebaixa, sosté el document.

GRAN CONSUM A CATALUNYA

Cat-Dis també ha analitzat les xifres 2013 de la consultora Nielsen sobre el sector del gran consum a Espanya, i considera que Catalunya està patint un "increment desproporcionat de l'oferta", amb una expansió que se situa molt per sobre del creixement del mercat i un fort impacte de les noves obertures en el repartiment de les quotes de mercat.

El creixement de les vendes dels hipermercats i supermercats a Catalunya va ser de l'1,5% el 2013, molt semblant al de la mitja espanyola (+1,4%) i de la comunitat autònoma de Madrid (+1,6%).

En canvi, analitzant només les vendes a superfície constant --les de botigues obertes durant més de 12 mesos--, l'evolució de Catalunya és negativa (-3,8%), bastant pitjor que la mitja espanyola (-1,6%) i també pitjor que la mitjana de la Comunitat de Madrid (-1,7%).

Cat-Di] és la principal associació de distribuïdors d'alimentació a Catalunya amb una representativitat del 40%; està impulsada per Condis, Sorli-Discau, Caprabo i CoAliment, i compta també amb membres com la cadena de supermercats ecològics Veritas i nou companyies integrades en els Gremis provincials de supermercats i autoserveis de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés