MADRID 20 març (EUROPA PRESS) -
La Guàrdia Civil ha llançat un operatiu aquest dimarts en el qual s'han practicat diverses detencions, entre elles la de l'històric etarra José Antonio López Ruiz, 'Kubati', han informat a Europa Press fonts de la lluita antiterrorista. Estan acusats d'enaltiment del terrorisme per participar en l'homenatge que es va dur a terme el passat mes de novembre en honor a la seva companya d'ETA Belén González Peñalba, que havia mort dies abans.
En l'operació, anomenada pels investigadors 'Aurresku-Carmen', no es descarta que es produeixin noves detencions en les properes hores, segons ha informat el Ministeri de l'Interior. Els detinguts estan acusats d'enaltiment del terrorisme.
La Guàrdia Civil ha detingut Oihana Garmendia, portaveu habitual de Kalera Kalera, plataforma que reclama el trasllat dels presos d'ETA a presons del País Basc, pel que sembla, sota l'acusació d'enaltiment del terrorisme, segons ha informat a través de les xarxes socials Enai, joventuts de Sortu.
Garmendia, natural de Santurtzi, hauria estat arrestada per efectius de l'Institut Armat aquest matí a la localitat biscaina de Guernica i traslladada a San Sebastià.
L'Associació de Víctimes del Terrorisme (AVT) havia sol·licitat a l'Audiència Nacional la prohibició de l'acte de comiat a Belén González Peñalva, l'etarra que va morir el 16 de novembre i que complia diverses penes que sumaven més de 700 anys de presó per assassinats del comando Madrid a mitjans dels anys 80.
En un comunicat, l'associació considera que aquest comiat, programat a la localitat guipuscoana de Lazkao, constituïa un acte d'enaltiment del terror, atès que pretén enaltir la trajectòria de la terrorista, una històrica d'ETA designada com una de les interlocutores amb el Govern durant les converses d'Argel, el 1989.
L'etarra va morir de càncer a San Sebastià, on complia condemna "atenuada" al seu domicili des del 2009 a causa de la malaltia. Belén González Peñalva va participar, entre d'altres, en el segrest de Diego Prado i Colón de Carvajal, així com en l'assassinat del vicealmirall Escrigas i l'atemptat de la plaça de la República Argentina que es va saldar amb un mort a Madrid.
Sortu ha aprofitat la convocatòria de l'homenatge per demandar "l'alliberament de tots els presos greument malalts" i el seu retorn a Euskadi, petició que des d'AVT consideraven "humiliant" per a les víctimes.