Actualitzat 29/05/2018 20:01

L'Estat no publicarà els consellers de Torra perquè la proposta ni és "vàlida" ni té "viabilitat jurídica"

Mariano Rajoy (arxiu)
Europa Press

Es fonamenta en un informe de l'Advocacia de l'Estat que subratlla que les decisions de Torra estan sotmeses a autorització del Govern espanyol

MADRID, 29 maig (EUROPA PRESS) -

El Govern de Mariano Rajoy ha respost aquest dimarts a la Generalitat que no pot autoritzar la publicació dels consellers proposats per Quim Torra perquè la proposta "no és vàlida ni eficaç" ni té "viabilitat jurídica". Aquesta resposta es fonamenta en "l'oportú informe de l'Advocacia General de l'Estat-Direcció del Servei Jurídic de l'Estat".

Així ho exposa l'Executiu en una carta al secretari del Govern de la Generalitat, Víctor Cullell a la qual ha tingut accés Europa Press, que es produeix deu dies després que Torra designés com a consellers Jordi Turull i Josep Rull, a la presó preventiva, i a Toni Comín i Lluis Puig, fugits a Brussel·les.

En aquesta missiva, el Govern destaca que la proposta que efectua sobre aquestes quatre persones "no és vàlida ni eficaç", atès que, atenent a "paràmetres exclusivament jurídics", no podran exercir les seves funcions institucionals "conformement a les previsions i exigències que para tal comesa recull la normativa vigent".

SEGUEIX VIGENT L'ARTICLE 155

El Govern espanyol recorda en la citada carta que segueix vigent l'aplicació de l'article 155 de la Constitució a Catalunya i que es mantindrà aquesta vigència, com assenyala l'acord del Ple del Senat, "fins a la presa de possessió dels membres de la Generalitat".

Per tant, subratlla que aquesta facultat de nomenament "inherent al president de la Generalitat", queda "condicionada" a les previsions que resultin d'aquest acord. I, segons l'Executiu del PP, la formació de nou Govern és "un procés progressiu i de tracte successiu, com l'és correlativament l'alçament de l'article 155".

Seguint aquesta argumentació, el Govern espanyol estima que segueix vigent el que estableix l'acord del Senat que li faculta a "sotmetre a autorització els actes, acords, resolucions o disposicions que hagin de ser objecte de publicació en el Diari Oficial de la Generalitat".

L'AUTORITZACIÓ NO ÉS UN SIMPLE CONTROL FORMAL

El Govern espanyol entén que aquesta autorització no ha d'entendre's com "un control merament formal" i "tampoc la publicació com un acte hagut d'i reglat". Al contrari, assenyala que es configura com un "autèntic control de legalitat, que no d'oportunitat", que resulta de l'habilitació que li ha atorgat aquest article 155 per vetllar pel compliment de la normativa i seguir mantenint l'ordre constitucional.

Per això, considera que aquesta autorització comporta tant la comprovació de la concurrència formal dels requisits com de la "validesa i eficàcia de les resolucions, actes o acords que poguessin ser objecte de publicació".

"Aquesta autorització, en els termes exposats, imposa entendre que la publicació de l'acte tindrà necessàriament lloc si el contingut de l'acte s'ajusta a la legalitat; i per contra, si el contingut de l'acte no s'ajusta a aquesta legalitat, la publicació no podrà autoritzar-se", exposa en la missiva.

Partint d'aquestes premisses, continua el Govern, la proposta de Rull, Turull, Comín i Puig no és "vàlida ni eficaç". És més, afegeix que no concorre "viabilitat jurídica" en aquests nomenaments, per la qual cosa "no pot autoritzar-se la publicació" dels mateixos.

L'Estat subratlla que aquesta contestació es fonamenta en el "oportú informe de l'Advocacia General de l'Estat-Direcció del Servei Jurídic de l'Estat", amb data de 28 de maig de 2008, que "avala, concreta i desenvolupa" els arguments exposats en aquesta carta i que són, en definitiva, pels quals s'estima que "no resulta factible la publicació pretesa".

Contingut patrocinat