Actualitzat 27/05/2015 12:47

L'Estat diu que el Corredor Mediterrani funcionarà des de Múrcia a començament del 2016

Julio Gómez-Pomar, Santi Vila, L.Castro
Foto: EUROPA PRESS

Vila diu que no s'ha treballat suficient i demana prioritzar l'Eix per ser urgent per a tot Espanya

   BARCELONA, 27 Maig (EUROPA PRESS) -

   El secretari d'Estat d'Infraestructures del Govern espanyol, Julio Gómez-Pomar, ha assegurat aquest dimecres que el gruix del Corredor Mediterrani estarà funcionant a començament del 2016, des de Múrcia fins a la frontera francesa.

   "Aquest 2015 conclouran en la seva pràctica totalitat el gruix dels treballs en un percentatge molt elevat, i a començament del 2016 el Corredor Mediterrani estarà funcionant en el tram des de Múrcia, o sobretot des de València, fins a dalt", ha assegurat en declaracions als mitjans després de participar a la II Trobada Corredor Ferroviari del Mediterrani, organitzat per 'Expansión'.

   Gómez-Pomar ha estat, juntament amb el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Santi Vila, l'encarregat d'inaugurar la jornada, si bé, a diferència de Vila, que ha rebutjat donar dates de començament o final d'obres després d'assegurar "no estar en condicions de donar un calendari", el secretari d 'Estat ha asseverat que el 2015 s'hauran executat el gruix dels treballs i que 2016 serà un any per consolidar tràfics.

   El conseller ha criticat novament el retard que ha patit aquest Eix estratègic, a causa de, segons la seva opinió, prioritzar obres en funció de criteris polítics i no de tornada d'inversió, el que li ha portat a fer un balanç agredolç: "Més enllà de l'estima personal, quan veniu a Barcelona, veniu a passar examen", li ha dit Vila a Gómez-Pomar.

   Ha valorat positivament que finalment s'hagin reprès les obres de desdoblament entre Vandellòs i Tarragona, però s'ha mostrat escèptic amb el tram entre Tarragona i Castellbisbal, on han caducat algunes adjudicacions: "Confesso que, com a membre del Govern, no estic en condicions de donar un calendari de quan començaran o acabaran aquestes obres, però és un tema molt rellevant perquè és un objectiu de legislatura".

VILA: "NO ÉS QÜESTIÓ IDENTITÀRIA"

   Una vegada més, ha recalcat que el Corredor Mediterrani, que concentra el 50% de la població i el 60% de les exportacions del conjunt d'Espanya, no és una qüestió identitària, sinó que és una qüestió urgent i estratègica per a tot el país, ja que suposarà ser la porta d'accés al sud d'Europa.

   Així, malgrat valorar positivament que s'hagin iniciat les obres dels accessos viaris del Port de Barcelona, ha criticat que no s'hagin licitat els treballs per als accessos ferroviaris: "No sé per què no han començat. Ens hauran de donar una explicació i aquesta haurà de ser solvent. Ningú entén que sigui infinitament més car traslladar un contenidor a Madrid o Saragossa que a Lió".

   "Arribem al final de la legislatura amb un suspens de les formacions que tenim responsabilitat de Govern. No seria just, Secretari, si li digués que no s'ha treballat, però segons la meva opinió, ha estat insuficient", ha dit Vila.

GÓMEZ-POMAR: "FER LES COSES BÉ"

   Davant d'aquestes afirmacions, Gómez-Pomar no ha trigat a respondre que "el Corredor Mediterrani és prioritari per al Govern espanyol, a qui li preocupen els temps però li preocupa més fer-ho bé", i per fer-ho bé no només cal actuar sobre la infraestructura ferroviària, sinó a les connexions ferroportuàries --el 70% del trànsit portuari es produeix a la façana mediterrània, però el que surt per ferrocarril dels ports només supera el 5,7%--, i que el transport de mercaderies per ferrocarril predomini sobre el transport per carretera.

   En aquest sentit, ha defensat que l'adopció del tercer fil, per compatibilitzar l'ample ibèric amb l'internacional, en lloc d'implantar directament l'internacional, ha suposat un retard dels treballs, però que ha calgut per adaptar-se als transportistes, que mouen el 99% de les mercaderies en ample ibèric: "El retard té a veure amb fer les coses degudament i no amb haver corregut i haver-nos trobat amb un problema de circulació".

   Ha asseverat que treballar en el Corredor, en què des del 2012 al 2015 s'hauran invertit 5.000 milions d'euros, és complex per la quantitat de circulacions --102 entre València i Tarragona setmanals-- i per la confluència de diversos trens --mitja distància, rodalia, etcètera.-- per la mateixa via, fet que obliga a treballar en horari nocturn per reduir afectacions: "Aquest estiu caldrà parar la circulació i patirem una tensió important que, avanço, veurem en els diaris", ha dit, tot i que ha matisat que Adif treballarà per minimitzar l'impacte.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés