Publicat 26/02/2021 12:03CET

Les noves plataformes tecnològiques poden "desbloquejar" la indústria del doblatge, segons una anàlisi

Preveu que l'audiovisual espanyol es recuperarà el 2022, però s'hauran de revisar alguns models tradicionals

BARCELONA, 26 febr. (EUROPA PRESS) -

Una anàlisi de l'Institut Coordenades de Governança i Economia Aplicada ha conclòs que l'aparició de noves plataformes tecnològiques per a la indústria audiovisual pot "desbloquejar" el sector del doblatge mitjançant un canvi del model tradicional, i que això el pot ajudar a afrontar la crisi derivada del coronavirus.

Considera que els actors i actrius que comencen en la professió del doblatge es poden formar i també "assumir altres feines sense intermediaris, i gravar els seus projectes en remot des de qualsevol lloc del món", ha informat l'Institut aquest divendres.

L'anàlisi afegeix que la pandèmia ho ha demostrat, per la utilitat de treballar a distància, i que "aquesta 'uberització' del doblatge es pot convertir en la solució necessària per desbloquejar un sector, en altres temps reservat a una elit, i ampliar el ventall de talents a la disposició d'empreses, institucions i productores per satisfer una demanda cada vegada més gran".

L'anàlisi constata que, després dels pitjors moments de la covid-19, les empreses i professionals s'enfronten a una altra realitat, inclosos els oficis artístics com el doblatge: "Després de gairebé nou dècades d'història a Espanya i amb alts nivells de qualitat, es troba en una cruïlla que, a més d'aquest creixement de la demanda, conflueixen l'escassetat de veus i la descentralització geogràfica del talent".

El vice-president executiu de l'Institut Coordenades, Jesús Sánchez Lambás, ha afirmat que "aquesta facilitació del doblatge obrirà als nous actors i actrius les portes d'un sector amb una demanda a l'alça, en el qual s'imposarà un model híbrid en què cohabitaran els estudis tradicionals amb les gravacions en remot".

A més, considera que, amb aquest model, "els nous talents emergents també aspiraran a posar veu a les estrenes de les grans plataformes".

Ha posat d'exemple que la nova plataforma de gravació en remot StudioNEXT de la companyia TransPerfect va permetre als dobladors completar els encàrrecs durant el confinament, i que les escoles virtuals com MediaNEXT Dubbing Academy democratitzen "un ofici reservat fins ara als actors i actrius residents a les grans àrees metropolitanes on es concentren els principals estudis de gravació".

L'anàlisi afegeix que la indústria audiovisual en general haurà d'esperar fins al 2022 per recuperar les xifres prèvies a la pandèmia, "quan unes 500 sèries estrenaven anualment una temporada entre els Estats Units i Europa".

Considera que a Espanya aquests pronòstics "poden ser fins i tot més optimistes, malgrat algunes cancel·lacions i els protocols que han caracteritzat la tornada a la feina".

Posa d'exemple que, "gràcies a fenòmens com 'La casa de papel', l'audiovisual espanyol s'ha situat en l'aparador internacional" i que això el pot ajudar a superar la crisi.

Èxits com el d'aquesta sèrie, "unit al creixement dels serveis de lliure transmissió (OTT, per les sigles en anglès) i dels pics de consum, precipitarà la recuperació d'un sector que en temps rècord ha recuperat els nivells del 2018, any en què va començar a aconseguir la seva maduresa".

"Però obligarà alguns dels seus agents a replantejar-se el model de negoci tradicional", adverteix.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2021 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés