Actualitzat 21/09/2018 11:41

Les empreses turístiques innovadores cauen un 5,3% a Espanya però augmenta un 12,9% la inversió

Presentació de l'informe 'Estat de la Innovació Turística a Espanya 2018'
EUROPA PRESS

El sector defensa la seva aposta per la innovació i el client com a estratègia

BARCELONA, 21 set. (EUROPA PRESS) -

El nombre d'empreses turístiques innovadores a Espanya ha caigut un 5,3% el 2018, situant-se en un 43%, si bé ha augmentat un 12,9% la mitjana d'inversió, passant dels 98.512,2 euros el 2017 a 111.178,7 euros aquest any.

Així s'extreu de l'informe 'Estat de la Innovació Turística a Espanya 2018', presentat aquest divendres pel catedràtic del departament de direcció de Màrqueting d'Esade-URL, Josep F. Valls, i el soci responsable d'IT Advisory d'EY, Xavier Trias.

L'estudi ha utilitzat una mostra de 943 casos i abasta els subsectors de les activitats turístiques (16%), allotjament (39%), intermediació (8%), organismes públics (3%), restauració (28%) i transport (6%).

Valls ha destacat que aquesta tendència de decreixement en el nombre d'empreses turístiques innovadores a Espanya ja era una realitat l'any passat, i que segurament continuarà caient durant els dos propers anys.

Es preveu que una de cada tres empreses augmentarà el seu pressupost, especialment les de restauració i empreses culturals i recreatives, mentre que el 39,75% el mantindrà, i, quant als percentatges d'inversió en innovació, ha crescut un 2,8% el nombre d'empreses que dediquen entre un 2% i un 4% del seu pressupost, mentre que cau el de les que inverteixen menys d'un 1%.

El document situa la tecnologia com l'àrea principal d'innovació (17%), especialment en restauració i transport, si bé la preocupació futura se centra en la millora dels productes i serveis actuals (12,2% i 11,9%, respectivament).

Trias ha destacat que el sector turístic ha estat un dels que més han apostat per la innovació tecnològica i la transformació digital, si bé té el repte d'apostar ara per la intel·ligència artificial, la realitat virtual i l'Internet de les coses (IoT).

Pel que fa a les perspectives de canvi de model, l'informe indica que el 68,9% de les empreses enquestades no preveu canvis profunds a llarg termini, mentre que el 65,5% diu tenir clara la idea de negoci i el futur digital, però no l'estratègia del canvi.

"Crida l'atenció l'optimisme d'aquestes empreses, perquè un 50,3% considera que sigui quin sigui el canvi al qual hauran d'accedir, ja disposen de l'estructura adequada per dur-lo a terme", ha afegit Valls.

COL·LOQUI

Després de la presentació de l'informe, s'ha celebrat un col·loqui en el qual han participat Elena Foguet (Value Retail Spain), el director executiu de l'Agència Catalana de Turisme, Patrick Torrent; el conseller delegat de Grup Julià, José Francisco Adell; el director de CaixaBank Hotels&Tourism, Diego Vicente Hernández; el soci de Magma Bruno Hallé i el degà d'HTSI, Ricard Santomà.

Hernández i Hallé s'han mostrat sorpresos per la caiguda del nombre d'empreses innovadores que reflecteix l'estudi: "No és la meva percepció. El sector està amoïnat pel client i el té com l'inspirador de la seva transformació", ha dit Hernández, mentre Hallé ha apuntat que les dades no són justes amb el sector, del qual ha defensat que potser el problema és que defineix amb un altre concepte diferent a la innovació les accions de transformació que fa.

"M'ha sorprès que algú digui que no li preocupa innovar. És un error. Innovar està a l'ADN de l'empresa", ha defensat Adell, mentre que Santomà i Foguet han posat l'accent en la necessitat de ser més sostenibles i no innovar únicament pensant en els resultats.

Finalment, Torrent ha explicat que l'Agència Catalana de Turisme treballarà, no només per seguir exportant la marca Catalunya, sinó per oferir serveis d'alt valor afegit al sector turístic i amb un pes important de la innovació: "L'oportunitat absoluta està en la innovació en producte i servei".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés