Actualitzat 24/06/2014 16:17

Les Corts demanen al Tribunal de Comptes estudiar possibles sobrecostos en altres línies de l'AVE

Sede del Tribunal de Cuentas
EUROPA PRESS

MADRID, 24 juny (EUROPA PRESS) -

La Comissió Mixta (Congrés-Senat) per a les Relacions amb el Tribunal de Comptes ha aprovat aquest dimarts sengles resolucions instant l'organisme que estudiï la possibilitat que s'hagi incorregut en sobrecostos en altres línies de l'AVE diferents de la Madrid-Barcelona i que analitzi també la contractació feta per Adif entre 2011 i 2013.

En total, la Comissió ha donat llum verda a 25 de les 54 propostes de resolució presentades pels diferents grups parlamentaris a l'informe de fiscalització de les principals contractacions relacionades amb la construcció de la línia fèrria d'alta velocitat Madrid-Barcelona, desenvolupada des de l'1 de gener de 2002 fins a la posada en funcionament de la línia'.

Segons l'esmentat informe, l'AVE a Barcelona va costar un 31,4% més que la previsió, uns 1.732 milions addicionals, de manera que la seva factura es va elevar finalment a 8.967 milions d'euros, respecte dels 7.235 milions que s'havien adjudicat als projectes.

Només entre 2002 i 2008, el període fiscalitzat en aquest informe, les obres van patir un desviament pressupostari del 43,2%, passant de 2.600 a 3.722 milions d'euros.

Per això, les Corts volen que l'organisme fiscalitzador realitzi un anàlisi semblant sobre la resta de línies d'AVE i que diagnostiqui el funcionament d'Adif, GIF i els ministeris d'Hisenda i Foment per determinar per què no es van detectar i es van corregir abans les deficiències detectades en les obres Madrid-Barcelona tot i el llarg període que van durar i que el Tribunal ja havia alertat de moltes d'elles en informes anteriors.

A més, li reclama que complementi les actuacions que actualment ve desenvolupant en la fiscalització del finançament de les infraestructures ferroviàries en el període 2001-2013 amb una anàlisi de la contractació feta per Adif en els esmentats anys.

NOUS ANÀLISI

D'altra banda, es demana a l'organisme que presideix Ramón Álvarez de Miranda que efectuï un diagnòstic sobre les inversions en infraestructures realitzades en l'última dècada des del punt de vista de la seva contribució al creixement econòmic, a la feina i a la sostenibilitat mediambiental i de la despesa pública; i sobre les causes que han pogut conduir a una "estimació tan deficient" de la demanda de transport, el que hauria conduït a la "inadequada planificació" de les inversions.

Per als futurs anàlisis sobre les infraestructures construïdes per l'Estat, es proposa que el Tribunal incorpori la perspectiva de la seva contribució al reequilibri territorial de la renda i de la riquesa i a l'equiparació entre les prestacions i béns públics.

Per la seva banda, la Comissió Mixta insta Adif a mantenir els seus procediments interns de contractació "permanentment actualitzats i adaptats al règim jurídic" vigent, i a "perseverar en el camí iniciat amb vista a l'establiment de mecanismes i instruments que garanteixin un major control de la planificació i execució dels seus contractes".

Entre les resolucions també figuren un grup amb els quals les Corts deixen constància de la seva "denúncia" sobre la "deficient redacció" dels projectes de l'AVE Madrid-Barcelona, de l'"elevadíssima" desviació del cost i dels retards produïts sense que Adif hagi exigit cap indemnització a la UTE encarregada de les obres, fent particular menció a les irregularitats i deficiències en el tram Hospitalet-La Torrassa.

NO HI HAURÀ COMISSIÓ D'INVESTIGACIÓ

Tot i això, han estat rebutjades les propostes de resolució amb les quals es demanava al Govern que depurés responsabilitats en relació amb els sobrecostos de l'AVE Madrid-Barcelona, tant la que demanava una comissió d'investigació parlamentària com la que proposava investigar les possibles pràctiques irregulars que s'haguessin pogut produir en l'execució dels contractes d'obres relacionats amb la construcció d'infraestructures del transport per posar-les en coneixement de les instàncies competents.

Tampoc han sortit endavant les propostes perquè el gestor ferroviari reclami a les empreses adjudicatàries la corresponent responsabilitat per les deficiències contingudes en els projectes constructius contractats ni perquè trimestralment es presenti al Parlament un informe amb el "detall de les mesures que han adoptat Adif i Foment" per evitar desviacions pressupostàries en futurs projectes.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés