Les autopistes rescatades baixen un 30% el peatge i serà gratis a la nit des d'aquest dimarts

Autopista Eix Aeroport OHL
OHL - Archivo
Publicat 14/1/2019 10:32:02CET

MADRID, 14 Ene. (EUROPA PRESS) -

El peatge de les vuit autopistes que l'Estat va rescatar el passat any i explota el Ministeri de Foment baixarà una mitjana del 30% i passarà a ser gratuït en horari nocturn, entre les 0.00 i les 6.00 hores, a partir d'aquest dimarts, 15 de gener.

La rebaixa s'aplica a les quatre autopistes radials de Madrid, la M-12 que connecta la capital amb l'Aeroport de Barajas, l'AP-36 entre Ocaña (Toledo) i La Roda (Albacete), el tram de l'AP-7 entre Cartagena (Múrcia) i Vera (Almeria), i la circumval·lació d'Alacant.

A elles se sumarà l'AP-41 Madrid-Toledo quan pròximament conclogui el procés de liquidació de l'actual concessionària i la via sigui també rescatada.

Les autopistes públiques s'escapen així de la pujada mitjana de l'1,67% que es va aplicar al peatge de la resta de vies de pagament del país el passat 1 de gener en virtut de la fórmula automàtica d'actualització de tarifes.

En el cas de les vies rescatades, la rebaixa entra en vigor el 15 de gener en comptes del primer dia de l'any per la necessitat de comptar amb un temps de transició en el qual "modificar i adaptar els sistemes de gestió del cobrament de peatges a les noves tarifes".

Amb aquesta baixada, Foment pretén igualar els diferents peatges que cadascuna presentaven i incentivar l'augment del seu trànsit amb la finalitat d'obtenir un aprofitament més gran d'aquestes infraestructures que mai no han assolit les projeccions d'usuaris fetes quan es van construir.

En concret, quan es van posar en servei, entre els anys 2000 i 2004, el trànsit de les nou vies estava un 75% per sota dels estimats, segons detalla Foment en el reial decret pel qual va aprovar la rebaixa.

L'augment que van anar assolint en els anys següents es va topar el 2008 amb la crisi, un període que van tancar amb un descens del trànsit del 48,3%.

TRÀNSIT ENCARA PER SOTA DEL NIVELL PRECRISI.

En l'actualitat, aquestes autopistes, en línia amb el conjunt de la xarxa de pagament, manté la tendència de recuperació de trànsits iniciada el 2015, si bé al tancament del 2017 estan un 37,5% per sota del que presentaven abans de la crisi.

El 2018, a tancament del passat mes d'octubre, les últimes dades disponibles de Foment, algunes d'aquestes vies registraven caigudes del trànsit d'entre l'1,01% i el 22%. És el cas de la radial R-3 Madrid-Arganda, la R-5 Madrid-Navalcarnero i l'Ocaña-La Roda.

En termes absoluts, el nombre d'usuaris oscil·la entre els 1.157 vehicles que, de mitjana, transiten cada dia per la Madrid-Toledo i els 22.125 que diàriament prenen l'autopista entre Madrid i l'Aeroport de Barajas, la més utilitzada d'entre les que han fet fallida.

Foment confia que l'augment del trànsit esperat amb la rebaixa de tarifes permeti elevar fins a un 69% els ingressos d'aquestes autopistes que, no obstant això, assumeix li reportaran pèrdues d'explotació durant els quatre anys que estima seguirà explotant-les.

L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2019 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.