Les autopistes AP-7 Tarragona-Alacant i AP-4 Sevilla-Cadis deixaran de cobrar peatge aquest dimecres

Publicat 29/12/2019 11:57:13CET
Autopista de peatge Sevilla - Cadis (AP-4), una de las tres concessions que perdrà el grup Abertis a tot España.
María José López - Europa Press - Archivo

En acabar el seu contracte amb Abertis i tornar a dependre de l'Estat

MADRID, 29 des. (EUROPA PRESS) -

Les autopistes AP-4 entre Sevilla i Cadis i AP-7 entre Tarragona, València i Alacant suprimeixen a partir de les 00.00 hores d'aquest dimecres, 1 de gener, el cobrament de peatge als seus usuaris.

Els conductors que diàriament circulen per aquestes vies, que amb una mitjana d'entre 20.124 i 24.477 usuaris diaris figuren entre les més transitades del país, deixaran de pagar taxes des de la mitjanit de dimarts.

La supressió de les barreres de peatge en aquestes autopistes és conseqüència de la finalització del contracte de concessió de la seva explotació que ara per ara té Abertis i la seva conseqüent reversió a l'Estat.

Son les segones vies de pagament a aconseguir la fi de la seva concessió, aixecar el peatge i passar a estar gestionades per l'Estat un any després que ho fes l'AP-1 Burgos-Armiñón, via que gestionava el grup Itínere i que va quedar lliure de peatge l'1 de desembre del 2018.

En tots els casos, és fruit de la decisió que va adoptar el Govern central actualment en funcions de no prorrogar els contractes de concessió d'autopistes de peatge que s'acabessin, perquè reverteixin així a l'Estat i deixessin de cobrar pel seu ús.

D'aquesta manera, des d'aquest dimecres els 467 quilòmetres de longitud que sumen aquestes autopistes quedaran lliures de pagament i passaran a ser gestionades pel Ministeri de Foment.

L'AP-4 Sevilla-Cadis compta amb 93,8 quilòmetres de longitud pels quals actualment circulen una mitjana de 24.477 conductors al dia, si bé aquesta xifra s'eleva a gairebé 35.000 vehicles en els mesos d'estiu.

Per la seva banda, els trams de l'AP-7 Tarragona-València i València-Alacant, compten amb 225,32 i 148,5 quilòmetres de longitud, respectivament.

El primer d'aquests traçats registra un trànsit mitjà de 22.707 vehicles al dia, mentre que el que uneix la capital del Turia i Alacant comptabilitza 20.124 trànsits, si bé també en els mesos estivals superen la cota dels 36.000 usuaris diaris, segons dades oficials del Ministeri de Foment.

EL SEU MANTENIMENT TAMBÉ PASSA A L'ERARI PÚBLIC.

Aquest departament, en fer-se càrrec d'aquestes vies, haurà d'encarregar-se també del seu manteniment, que passarà a dependre del tresor públic. Fins ara, el pagava Abertis a partir del peatge que cobrava als usuaris de les vies.

No obstant això, Foment no ha pogut resoldre a temps el concurs públic que va llançar per seleccionar l'empresa a la qual encarregar aquests treballs de conservació i manteniment, estimat en 153 milions d'euros.

Per això, ha resolt encomanar-li a través de 'contractes d'emergència' i fins que s'adjudiqui el contracte original a Sacyr, FCC i API Movilidad.

Aquestes empreses seran també les encarregades de desmuntar els peatges que hi ha instal·lats fins ara a l'AP-4 i als referits trams de l'AP-7.

Foment no ha pogut resoldre el contracte atès que ha estat recorregut per Abertis davant les discrepàncies que el grup i el Ministeri mantenen sobre els treballadors de la companyia que han de subrogar-se en les tasques de manteniment.

El grup d'autopistes ha pactat ja un ERO per a 136 treballadors de les autopistes, el 45,3% de la seva plantilla total, els lligats a l'administració i cobrament del peatge.

Aquestes dues noves autopistes aixequen el seu peatge i tornen a l'Estat mentre encara continua pendent el debat que l'executiu ara en funcions pretenia llançar per consensuar un model de finançament de la xarxa de carreteres, que passa per sospesar l'eventual articulació d'una taxa per ús en tota la xarxa de 12.000 autovies del país, una de les més extenses d'Europa.

Contador