Actualitzat 10/06/2014 16:25

L'AVE a Barcelona ha tingut un sobrecost de 1.732 milions segons el Tribunal de Comptes

Obras del AVE en el barrio de la Sagrera, en Barcelona
EUROPA PRESS

La institució té oberts 4 expedients per irregularitats i 4 per no imposar penalitzacions

MADRID, 10 juny (EUROPA PRESS) -

La construcció de l'AVE Madrid-Barcelona va costar un 31,4% més que la previsió (1.732 milions d'euros addicionals) malgrat que en el procés d'adjudicació de contractes s'havien aconseguit estalvis respecte als preus de licitació dels diferents projectes.

Així ho assenyala el Tribunal de Comptes a l''Informe de fiscalització de les principals contractacions relacionades amb la construcció de la línia fèrria d'alta velocitat Madrid-Barcelona, desenvolupades des de l'1 de gener del 2002 i fins a la posada en funcionament de la línia'.

Aquest document ha estat presentat pel president de l'organisme, Ramón Álvarez de Miranda, davant la Comissió Mixta (Congrés-Senat) de Relacions amb el Tribunal de Comptes.

14,4 MILIONS/KM

Segons ell, la construcció dels 621 quilòmetres de línia ferroviària de Madrid a Barcelona va ser adjudicada per 7.235 milions; però el cost final del projecte va pujar a 8.967, fet que suposa un desviament global del 31,4% respecte del preu d'adjudicació, un sobrecost de 1.732 milions: cada quilòmetre de la línia va sortir a 14,4 milions.

En concret, els contractes d'obres van rebre 5.406 milions d'euros, un 10% menys d'allò licitat inicialment; tot i això, aquest estalvi es va convertir finalment en un sobrepreu del 35,5%, ja que la suma total de les obres es va acabar elevant a 7.326 milions i es van endarrerir 4,5 mesos de mitjana els diferents terminis.

El Tribunal critica durament el president de l'extingit Gestor d'Infraestructures Ferroviàries (Gif, antecessor d'Adif) per "ús abusiu" de la seva facultat d'iniciar els expedients d'obra per raons d'urgència, un procediment que va utilitzar en tots els casos, saltant-se així l'òrgan de contractació regular, el consell d'administració: "L'esmentada urgència al·legada no s'ha pogut apreciar ja que tots els contractes van ser tramitats pel procediment ordinari del concurs obert, sense reducció de terminis".

Respecte als contractes d'assistència tècnica, al global dels anys de construcció de l'AVE Madrid-Barcelona (del 1993 al 2008) es va gastar 474 milions d'euros, un 27,4% més que la previsió.

Segons Álvarez de Miranda, tant els desviaments pressupostaris com els retards en els terminis d'execució (que al seu torn comporten sobrecostos generalment) es van concentrar majoritàriament els últims anys d'execució de les obres, en part per la dificultat d'aquests projectes.

DEL 2002 AL 2008

Respecte únicament al període fiscalitzat en aquest informe, entre els anys 2002 i 2008 el projecte va sumar un desviament pressupostari del 43,2%, passant de 2.600 a 3.722 milions d'euros.

En concret, els contractes d'obres van passar de 2.029 milions a 3.036 (+49,6%), amb alguns casos concrets com el de la construcció de la plataforma del tram L'Hospitalet-La Torrassa, que va veure augmentar el preu d'adjudicació del contracte un 229,6%.

Són uns canvis que Adif va rebutjar i pels quals l'UTE adjudicatària va acabar sent declarada responsable de danys i perjudicis per valor de 34,25 milions d'euros, una quantitat que, segons Álvarez de Miranda, ha estat descomptada parcialment per Adif dels seus pagaments (26,7 milions), mentre que la resta està pendent de la resolució judicial de l'últim recurs.

El Tribunal de Comptes considera a més que moltes vegades les modificacions del contracte inicial "no complien els requisits" legals, ja que es justificaven per necessitats noves o causes imprevistes quan es tractava de "qüestions de les quals ja es tenia coneixement abans del començament de les obres o derivades de la seva defectuosa execució"; en altres casos es van qualificar com a obres complementàries el que en realitat eren modificacions de l'objecte del contracte.

CONSULTORIES I ASSISTÈNCIES TÈCNIQUES

Pel que fa als contractes de subministraments del 2002 al 2008, es van pagar 229,8 milions d'euros, un 7,5% més dels 214 milions inicialment previstos, malgrat que "tant Gif com Adif havien justificat la contractació independent dels subministraments amb la finalitat d'adaptar els ritmes de fabricació i transport dels subministraments al d'execució de les obres".

Per la seva banda, els contractes de consultoria i assistència tècnica del 2002 al 2008 van superar en un 25,4% el preu inicial de 154 milions d'euros, en arribar als 194 milions per modificacions, pròrrogues i ampliacions de termini.

Menció particular mereix el cas de les contractacions amb la societat Tecnologia i Investigació Ferroviària, S.A. (Tifsa), propietat majoritàriament d'Adif i que, malgrat no poder participar en els concursos de la seva matriu i d'estar limitada en la contractació amb el Ministeri, va acabar sent adjudicatària de 62 dels 171 contractes de consultoria per 84 milions, a més de beneficiar-se d'altres tres contractes per 16,2 milions per participar en UTEs.

Així mateix, es va aprofitar dels contractes obtinguts per la societat mercantil estatal Enginyeria i Economia del Transport, S.A. (Ineco) en virtut d'un acord de col·laboració tècnica, per la qual cosa el 45,8% de l'import total dels contractes de consultoria es va adjudicar a Tifsa, en solitari o amb altres empreses, i el 81% d'aquests contractes van ser "encàrrecs directes" tot i que aquest mètode no reportava cap estalvi a Adif, respecte del 19,3% de reducció de preu mitjana aconseguida amb les licitacions.

RESPONSABILITATS COMPTABLES I PENALS

Com a conseqüència d'aquest informe, la Secció d'Enjudiciament del Tribunal de Comptes ha obert diligències preliminars per determinar "les circumstàncies en les quals es van produir els fets, la identitat dels seus presumptes responsables i l'import dels perjudicis que poguessin haver patit els cabals públics" per tal de "poder exercitar les accions encaminades a exigir el seu rescabalament".

Concretament, s'han obert diligències per presumptes irregularitats per incidències en l'execució de quatre projectes, corresponents als trams L'Hospitalet-La Torrassa, La Torrassa-Sants, Castellbisbal-Papiol i L'Hospitalet-Can Tunis, amb modificacions i complements per valor de 168,5 milions.

A més, també estan en fase d'instrucció les actuacions relatives a la falta d'imposició de penalitzacions per incompliment de compromisos dels contractes de subministrament i transport de travesses, de subministrament de plataformes per al canvi d'ample de trens de viatgers de tecnologia Talgo, d'instal·lació de descongelació de rodalies, i de mesuradors de paràmetres, que es van veure incrementats un 134,7% de mitjana.

Álvarez de Miranda ha assegurat que ni el Fiscal ni l'Advocacia de l'Estat han exigit responsabilitats penals per cap d'aquests fets, i opina que no cal modificar la llei per evitar els problemes assenyalats, sinó únicament complir-la.

ALTRES INFORMES

Finalment, el president del Tribunal s'ha ofert a fer un informe específic sobre el cost-benefici del projecte de l'AVE i sobre la sostenibilitat financera d'aquest tipus d'inversions, al marge que en el Programa de Fiscalització del Tribunal per a aquest any ja hi ha previst un informe sobre infraestructures ferroviàries entre el 2011 i el 2013 i un altre sobre l'activitat d'Inteco.

A més, ha deixat la porta oberta a fiscalitzar el desenvolupament de la línia d'AVE Madrid-Barcelona després de l'any 2008, ja que s'han continuat executant obres fins a la frontera francesa fins al 2013, per completar els estudis ja realitzats de les obres entre Madrid i Saragossa, fins al 2001 i aquest informe dels anys 2002-2008.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés