Publicat 01/01/2020 09:41CET

L'AP-7 Tarragona-Alacant ha deixat de cobrar peatge des de la mitjanit

Carrils Via T sense barreres del peatge de l'AP-7 a La Roca del Valls
ABERTIS - Archivo

Acaba el seu contracte amb Abertis i torna a dependre de l'Estat

TARRAGONA, 1 gen. (EUROPA PRESS) -

Les autopistes AP-4 entre Sevilla i Cadis i AP-7 entre Tarragona, Valncia i Alacant han suprimit a les 00.00 hores d'aquest Cap d'Any el cobrament de peatge als seus usuaris.

Així, deixen de pagar taxa els conductors que diriament circulen per aquestes vies, unes de les més transitades d'Espanya, amb una mitjana d'entre 20.124 i 24.477 usuaris al dia.

La supressió de les barreres de peatge en aquestes autopistes és conseqüncia de la conclusió del contracte de concessió de la seva explotació, que fins ara ha tingut Abertis, i la seva conseqüent reversió a l'Estat.

Són les segones vies de pagament a aconseguir la fi de la seva concessió, aixecar el peatge i passar a estar gestionades per l'Estat, un any després que ho fes l'AP-1 Burgos-Armiñón, via que gestionava el grup Itínere i que va quedar lliure de peatge l'1 de desembre de 2018.

En tots els casos, és fruit de la decisió que va adoptar el Govern espanyol actualment en funcions de no prorrogar els contractes de concessió d'autopistes de peatge que vencessin.

D'aquesta manera, des d'aquest dimecres els 467 quilmetres de longitud que sumen aquestes dues autopistes queden lliures de pagament i passen a ser gestionats pel Ministeri de Foment.

L'AP-4 Sevilla-Cadis té 93,8 quilmetres de longitud, pels quals actualment circulen una mitjana de 24.477 conductors al dia, si bé aquesta xifra s'eleva a gairebé 35.000 vehicles en els mesos d'estiu.

Els trams de l'AP-7 Tarragona-Valncia i Valncia-Alacant tenen, respectivament, 225,32 i 148,5 quilmetres de longitud.

El primer d'aquests traats registra un trnsit mitj de 22.707 vehicles al dia, mentre que el que uneix Valncia i Alacant comptabilitza 20.124 trnsits, si bé també en els mesos estivals superen la cota dels 36.000 usuaris al dia, segons dades oficials del Ministeri de Foment.

MANTENIMENT AMB L'ERARI PÚBLIC

Aquest ministeri, en fer-se crrec d'aquestes vies, haur d'encarregar-se també del seu manteniment, que passar a dependre de l'erari públic. Fins ara, ho pagava Abertis a compte del peatge que cobrava als usuaris de les vies.

No obstant aix, Foment no ha pogut resoldre a temps el concurs públic que va llanar per seleccionar a l'empresa que reemplaci Abertis a l'hora de realitzar aquests treballs de conservació i manteniment, estimats en 153 milions d'euros anuals.

Per aix, ha resolt encomanar-ho a Sacyr, FCC i API Movilidad, a través de 'contractes d'emergncia' i fins que s'adjudiqui el contracte original.

Foment no ha resolt aquest contracte perqu ha estat recorregut per Abertis davant les discrepncies que el grup i el Ministeri mantenen sobre els treballadors de la companyia que han de subrogar-se en els treballs de manteniment de les vies.

El grup d'autopistes ha pactat ja un ERE para 136 treballadors de les autopistes, el 45,3% de la seva plantilla total, els lligats a l'administració i cobrament del peatge.

Aquestes dues noves autopistes aixequen el seu peatge i tornen a l'Estat mentre segueix pendent el debat que l'Executiu pretenia llanar per consensuar un model de finanament de la xarxa de carreteres, que passa per sospesar l'eventual articulació d'una taxa per ús en tota la xarxa de 12.000 autovies del país, una de les més extenses d'Europa.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2021 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés