Publicat 05/01/2018 09:43

L'ANC diu que davant les circumstàncies "tan anòmales" podria haver-hi un Govern "mixt amb polítics a l'exili"

Cadires de Jordi Sànchez (ANC) i Jordi Cuixart (Òmnium) al Parlament
Europa Press

Afirma que "tots els indicis" apunten que Oriol Junqueras continuarà a la presó

BILBAO, 5 gen. (EUROPA PRESS) -

El secretari general de l'ANC, Enric Blanes, ha assegurat que podria haver-hi a Catalunya un Govern "mixt amb polítics a l'exili i a l'interior del país", perquè les circumstàncies són tan "anòmales que poden exigir solucions singulars".

En declaracions a Onda Vasca, recollides per Europa Press, Blanes ha indicat, d'altra banda, que a Catalunya el que s'està produint és una "polarització política, però no una fractura social".

Qüestionat per la decisió del Tribunal Suprem respecte a la possible excarceració del líder d'ERC, Oriol Junqueras, Blanes ha sostingut que "tots els indicis apunten que continuarà en presó preventiva".

En aquest sentit, ha incidit que les afirmacions de Junqueras davant el Suprem són "absolutament certes" i fins i tot les persones que poden estar contra la independència saben que és "una persona de pau i sempre ha sabut mantenir un to molt respectuós amb qui pensa el contrari".

"Té unes conviccions morals i religioses molt profundes", ha afegit.

D'altra banda, ha reconegut que desconeix qui serà investit president de Catalunya en dependre de "moltes variables", entre elles la decisió personal que prengui el president de la Generalitat destituït i líder de JuntsxCat, Carles Puigdemont, encara que ha subratllat que l'independentisme "ha guanyat en condicions molt adverses".

En aquest context, i qüestionat per la identitat dels possibles candidats a la investidura, ha assenyalat que el que importa a l'ANC és que "es garanteixi la unitat d'acció dels partidaris de la república i que tinguem un govern fort amb un suport parlamentari sòlid".

"El que hem vist des del 2012 és que sempre s'acaba produint un acord malgrat la pressió política que pot haver-hi. També hi ha hagut diferències i rivalitat entre candidatures durant la campanya però creiem que hi haurà acord", ha afegit.

Després de manifestar que l'aplicació de l'article 155 és "un cop d'estat que amb els seus vots la gent ha revocat", ha defensat que "hi ha un Govern legítim que es troba en part a la presó, en part amenaçat de tornar a la presó i en part a l'exili i el que s'ha de restaurar és aquest govern de manera pragmàtica".

"GOVERN MIXT"

Blanes ha advertit a més que en el futur podria haver-hi a Catalunya un "govern mixt amb polítics a l'exili i a l'interior del país".

Segons ha detallat, s'estaria davant un Executiu amb "consellers com a membres del Govern sense cartera i consellers que estiguin al capdavant dels departaments en el dia a dia".

Al seu parer, les circumstàncies a Catalunya són "tan anòmales que poden exigir solucions singulars".

Així mateix, ha afirmat que l'expresident de l'ANC i número dos de JuntsxCat en les eleccions del 21-D, Jordi Sànchez, es troba, malgrat estar empresonat, "molt fort i convençut de la seva posició".

"Ens sembla una arbitrarietat molt greu que siguin a la presó i estem esperançats que puguin sortir aviat perquè no hi ha causa", ha afegit.

Finalment, ha remarcat que el moviment independentista està "sempre disposat a la negociació" i ha valorat que "s'ha sol·licitat fins a 18 vegades que el referèndum fos acordat".

"La unilateralitat la veiem en el 155 que no s'ha consultat a la població catalana", ha conclòs.

Contingut patrocinat