Publicat 14/03/2016 13:25

L'Agència Catalana de Consum va augmentar sancions, mediació i formació el 2015

Productos retirados por la ACC en 2015
EUROPA PRESS

Recapta 70.000 euros amb la nova taxa a les empreses que acumulen més de 100 denúncies

BARCELONA, 14 març (EUROPA PRESS) -

L'Agència Catalana de Consum (ACC) va augmentar un 16,53% les sancions el 2015 fins a un total de 416 --tot i que l'import total va caure un 0,71%, fins a 6,54 milions d'euros--, i va potenciar les mediacions amb 7.756 (+9,94%) i 3.234 laudes (un 89,21% menys que el 2014 però el doble que abans del procés de les preferents el 2012, que ha desviat l'estadística aquests anys).

Així ho ha explicat aquest dilluns en roda de premsa la directora de l'ACC, Montserrat Ribera, que també ha destacat que les activitats de formació sobre consum van arribar a més de 24.500 escolars el 2015, un 32,3% més, i a un total de 34.528 persones, davant de 20.817 el 2014.

Respecte a les sancions, ha atribuït la recaptació més baixa a factors com que van correspondre a conceptes d'import més petit i que el 2015 van introduir la possibilitat de descompte si es pagava la multa ràpid, de manera que de moment han cobrat 2,8 milions del total.

L'ACC va rebre 50.832 consultes el 2015 (+3,78%), 16.093 reclamacions (-56,49%, perquè ja no hi havia casos de participacions preferents), 2.023 denúncies (-32,21%) i 2.952 alertes (-6,32%, amb un 66,6% del total procedents d'Àsia), va fer 18.028 actuacions inspectores (-10,14%) i va retirar 30.647 productes del mercat (gairebé el doble que el 2014, la majoria ambientadors de cotxe que es poden confondre amb joguines, productes de neteja, joguines que poden suposar un perill per als nens i material elèctric).

El secretari d'Empresa i Competitivitat de la Generalitat, Joan Aregio, ha celebrat que el 2015 hi va haver més mediació, més laudes i més formació, i que aquest és un camí "ferm i d'èxit" de l'entitat pública especialitzada a protegir els drets dels consumidors catalans.

Les companyies per les quals els consumidors presenten més reclamacions a l'ACC segueixen sent les de telecomunicacions i serveis bàsics (electricitat, gas i aigua), així com altres serveis generals de consum (com serveis immobiliaris i hostaleria), i aquest últim grup de serveis generals és el que acumula més denúncies.

CATALUNYACAIXA I VOLKSWAGEN

Ribera ha explicat que el cas de les preferents de CatalunyaCaixa s'ha saldat amb 11.930 consultes entre juliol del 2012 i maig del 2015, 47.013 reclamacions i 40.966 laudes signats, fet que suposa un índex de resolució del 87,18% dels casos i un import a tornar als clients de 294,58 milions d'euros.

Alhora, l'ACC ha rebut 430 denúncies pel cas dels motors de Volkswagen amb un programari de registre d'emissions contaminants trucat, que va sortir a la llum en la segona meitat del 2015.

A més, des del 2015 l'ACC cobra una taxa a les empreses denunciades per cada denuncia nova quan la mateixa companyia n'acumula més de 100, cosa que Ribera ha atribuït a la voluntat que l'organisme públic no es converteixi en el servei d'atenció al client de grans corporacions; per aquest concepte ha recaptat 70.000 euros.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés