Actualitzat 02/11/2018 16:32

L'Advocacia no veu violència malgrat reconèixer un "ambient hostil", "aldarulls", "enfrontaments" i "talls de trànsit"

L'absència d'aquest requisit impedeix acusar per rebel·lió i es demanen penes de fins a 12 anys per sedició i malversació

Junqueras a l'Audiència Nacional
Europa Press - Arxiu

MADRID, 2 nov. (EUROPA PRESS) -

L'Advocacia de l'Estat no cita en el seu escrit d'acusació davant el Tribunal Suprem contra els líders del procés sobiranista a Catalunya la paraula "violència" ni una sola vegada, davant de la vintena d'al·lusions que fa la Fiscalia en el seu escrit en aquest terme, imprescindible per poder acusar de rebel·lió.

I això malgrat descriure els fets durant dels passats mesos de setembre i octubre del 2017 a Catalunya --especialment el 20 de setembre i l'1 d'octubre-- d'"ambient crispat i hostil", "destrosses", "talls de trànsit" i d'afirmar que els responsables eren conscients que les seves decisions podrien provocar "aldarulls, tumults i disturbis".

Així es desprèn de la lectura de l'escrit de l'Advocacia de l'Estat, de 58 pàgines, que s'estén molt més en el delicte de malversació, que en el de sedició, que aquesta part atribueix a diversos dels processats, entre ells els exmembres del Govern encapçalats pel seu vicepresident, Oriol Junqueras.

En la descripció dels fets, que conclou amb una petició de condemnes per sedició, es parla dels aldarulls que van tenir lloc però sense qualificar-los de violència en cap moment, la qual cosa hagués obligat a demanar penes que arribarien al doble dels 12 anys per a Junqueras i 11 anys i mig per als exconsellers i 8 per als líders socials Jordi Sànchez (expresident de l'ANC) i Jordi Cuixart (Òmnium Cultural) que es reclamen finalment.

Així, en fer constar els fets davant de la Conselleria d'Economia el 20 de setembre, coincidint amb un escorcoll ordenat pel jutge d'Instrucció número 13 --que investiga l'organització del referèndum il·legal--, l'escrit de l'Advocacia assenyala que "els esdeveniments es van desenvolupar amb la presència de fins a 60.000 manifestants en alguns moments, que es van amuntegar fins que van pressionar, i gairebé enderrocar, la mateixa porta d'entrada de l'edifici en un ambient crispat i hostil".

I això, continua l'escrit, "sota la protecció dels dos Mossos d'Esquadra que diàriament s'encarreguen de la vigilància ordinària en l'accés de l'edifici, qui no van rebre cap reforç durant el dia, excepte l'arribada d'uns agents de mediació, malgrat haver sol·licitat cinc vegades la presència d'unitats especialitzades".

Afegeix fins i tot l'Advocacia que "la mobilització va impedir que la Guàrdia Civil pogués introduir dins l'edifici els detinguts (els qui havien de ser presents en l'escorcoll policial segons les lleis processals) i que pogués atendre l'ordre judicial amb normalitat".

A més, subratlla que els vehicles de la Guàrdia Civil, tres Nissan Patrol amb distintius oficials (...) i quatre vehicles camuflats (...) van acabar amb importants destrosses, interiorment i exteriorment".

Contingut patrocinat