Actualitzat 22/04/2018 11:36

JxCat, ERC i la CUP afronten l'últim mes per trobar president i evitar eleccions

El termini per arribar a un acord finalitza la mitjanit del 22 al 23 de maig

Ple d'investidura de Jordi Turull (JxCat) en primera volta
Europa Press

   BARCELONA, 22 abr. (EUROPA PRESS) -

   La mitjanit d'aquest diumenge a dilluns començarà el compte enrere d'un mes perquè JxCat, ERC i la CUP arribin a un acord per investir un president i evitar la convocatòria automàtica d'eleccions catalanes el proper estiu.

   El rellotge de dos mesos de termini màxim per trobar un presidenciable que fixa la llei es va engegar amb la investidura fallida de Jordi Turull (JxCat) el 22 de març, i des de llavors els tres grups no s'han posat d'acord en com desencallar la investidura.

   Després de reunir-se a Berlín aquesta setmana, JxCat va exposar que no tenia pressa per formar Govern i que mantenia vives les tres candidatures que ha proposat fins avui i que no han prosperat per la dificultat que suposa tractar d'investir encausats: Carles Puigdemont, Jordi Sànchez i Jordi Turull.

   Encara que evita la confrontació en públic, la tesi d'ERC és la contrària: vol una investidura amb "urgència" i efectiva --sense conseqüències legals--, i que JxCat proposi encausats no afavoreix que es compleixin cap de les dues premisses.

   Per la seva banda els quatre diputats de la CUP solament garanteixen que votaran a favor si el candidat proposat és Carles Puigdemont, mentre que, si és un altre, solament donaran quatre abstencions i això afegeix incerteses a trobar un via factible per desencallar la investidura.

ELS PROPERS OBSTACLES

   JxCat està tramitant una reforma de la Llei de la Presidència perquè el Parlament pugui fer una investidura a distància i utilitzar-la perquè Puigdemont torni a ser president sense tornar d'Alemanya, però diversos partits l'han portat al Consell de Garanties Estatutàries perquè analitzi si és legal.

   L'òrgan consultiu de la Generalitat ha de tenir llest el seu dictamen --que no és vinculant-- aquesta setmana i, si donés llum verda a aprovar la norma, els partits contraris a la llei encara podrien acudir al Tribunal Constitucional per tractar de frenar-la.

   El segon obstacle és que està en dubte la majoria de 66 diputats que sumen JxCat (34) i ERC (32) --que els permetria investir un candidat en segona votació amb les 4 abstencions de la CUP--, ja que un diputat de JxCat, Puigdemont, i un altre d'ERC, Toni Comín, no tenen garantit poder votar.

   El primer ha delegat el seu vot en un company de grup i el PP sospesa impugnar-lo, mentre que el segon no ha votat en tota la legislatura i estudia demanar la delegació, la qual cosa també podria acabar davant la justícia.

   L'única via que garantiria una investidura sense obstacles seria que JxCat proposés un candidat sense causes judicials pendents i que Puigdemont i Comín renunciessin al seu escó, però ara mateix cap de les dues coses estan a prop de produir-se.

15 DE JULIOL

   Si no hi ha acord i s'arriba a la mitjanit del 22 al 23 de maig sense investidura, el Parlament es dissoldria automàticament i, complint amb els terminis que marca la Llei Orgànica de Règim Electoral General (Loreg), els comicis serien amb tota probabilitat el diumenge 15 de juliol.

   Si s'acaba complint aquest escenari seria la quarta legislatura consecutiva a Catalunya que finalitza abans d'hora i se celebrarien les cinquenes eleccions autonòmiques en vuit anys.

Contingut patrocinat