Actualitzat 19/04/2018 17:45

Un jutjat de Barcelona rebutja que Uber SS cometés competència deslleial al taxi

Planteja que l'avantatge competitiu d'operar sense llicència pot recaure en els conductors

BARCELONA, 19 Abr. (EUROPA PRESS) -

El Jutjat Mercantil 3 de Barcelona ha desestimat la demanda presentada per l'associació professional Élite Taxi contra Uber Systems Spain (Uber SS) per competència deslleial perquè "no queda provat que les exigències de llicència" que requereix el sector del transport siguin imputables a aquesta filial del grup i perquè hi ha problemes per identificar el beneficiari dels avantatges competitius.

En la sentència, a què ha tingut accés Europa Press, el jutge considera que els actes de cooperació que de manera genèrica s'imputen Uber SS "no poden considerar-se deslleials ja que la cooperació o suport a empreses del grup no pot assimilar-se, sense més, a la cooperació o suport en activitats o serveis que específicament poden reputar-se deslleials".

El magistrat va ser qui va plantejar la qüestió prejudicial davant el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), que al desembre de 2017 va dictaminar que la plataforma és un servei de transport i que, per tant, se li podien exigir llicències i altres autoritzacions pròpies del sector, encara que ara el jutge rebutja la demanda en considerar que no queda clar que Uber SS --una societat que dona suport al Grup Uber-- sigui qui s'aprofiti de l'avantatge que suposa operar sense tenir la llicència necessària.

La demanda presentada per Élite Taxi, que va ser admesa a tràmit al novembre de 2014, plantejava que Uber SS havia comès actes de competència deslleial per infracció de normes (article 15 de la Llei de Competència Deslleial), actes d'engany (article 5) i infracció de la bona fe (article 4), perquè, malgrat defensar que els seus serveis estaven dins de l'economia col·laborativa, en realitat prestava un servei de transport subjecte a normativa.

Considerava que els serveis prestats per Uber SS eren deslleials perquè vulnerava les normes sobre protecció de la competència, cooperant necessàriament perquè tercers infringissin la normativa i en definitiva les normes reguladores del servei del taxi que requereixen una llicència prèvia.

El tribunal constata ara que els serveis prestats per Uber són serveis de transport i s'exclouen del règim de directives sobre societat de la informació, comerç electrònic i mercat intern, per la qual cosa regeixen les normatives internes dels estats per abordar l'activitat, tal com va sentenciar el TJUE, donant així la raó al sector del taxi.

Però, el jutjat puntualitza que, si bé un servei de transport de passatgers a Barcelona requereix llicència per al seu desenvolupament, un servei d'intermediació vinculat al transport "pot no exigir, necessàriament, aquesta llicència" i que no totes les infraccions de les normes sectorials invocades tenen la consideració de normes reguladores de la competència.

En la sentència es constata que Uber SS no és titular dels vehicles, no contracta els conductors, no fixa el preu dels trajectes --encara que pugui realitzar indicacions-- i no és qui ha creat la plataforma d'Internet que gestiona els serveis, perquè són altres societats del grup que també han estat demandades als jutjats de Madrid.

L'AVANTATGE, DELS CONDUCTORS

El cas, segons el jutge, planteja un problema d'imputabilitat ja que l'avantatge competitiu directe no afecta Uber SS sinó, si escau, els conductors i propietaris dels vehicles que utilitzen l'aplicació eludint l'exigència de llicència específica.

"De manera que, si els conductors de vehicles disposessin de llicència habilitant per prestar serveis de taxi no seria necessari que l'aplicació que coordina aquests serveis disposés d'una llicència específica de prestació d'aquests serveis", valora la sentència.

Afegeix que aquest mateix problema d'imputabilitat ocorre en el cas de l'ús de l'aplicació informàtica, que no ha estat ni creada per Uber SS, ni gestionada per Uber SS, sinó a una altra empresa del grup no demandada en aquest procediment.

"El benefici que sens dubte puguin produir els fets descrits en la demanda al conjunt de societats integrades sota la referència Uber, no pot portar-me a considerar que, de manera concreta i específic, Uber SS hagi realitzat actes deslleials per infracció de normes o hagi cooperat de manera clara i inequívoc en aquestes de normes", confirma el magistrat.

Malgrat rebutjar la demanda d'Élite Taxi, el jutge descarta en la sentència, que és recurrible, imposar-li les costes del procediment judicial "donades els dubtes de fet i de dret que planteja la demanda" que fins i tot van portar al propi magistrat a acudir al TJUE per dirimir la qüestió.

L'empresa de transport Uber va tornar a la ciutat de Barcelona a mitjan març d'aquest any amb el servei UberX amb vehicles amb llicència de lloguer amb conductor (VTC), després d'abandonar la capital catalana des de feia quatre anys.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés