Publicat 23/01/2014 11:40

La justícia europea considera legal que Vueling cobri un recàrrec per facturar equipatges

Avión de Vueling
VUELING

BRUSSEL·LES, 23 gen. (EUROPA PRESS) -

L'advocat general del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), Yves Bot, ha dictaminat aquest dijous que el cobrament per part de Vueling d'un recàrrec per la facturació d'equipatges no vulnera les normes de la UE.

Tot i això, la decisió avisa que les aerolínies han de comunicar als clients les tarifes d'aquest servei de manera clara, transparent i sense ambigüitats al començament del procés de reserva, mitjançant una opció explícita d'acceptació.

El dictamen de l'advocat general no vincula el Tribunal de Justícia de la UE, tot i que acostuma a seguir-ne les recomanacions en el 80% dels casos; ara els jutges comencen a deliberar i la sentència definitiva es coneixerà en els pròxims mesos.

La decisió respon a la denúncia d'una ciutadana espanyola contra Vueling per haver-li aplicat el 2010 un recàrrec de 40 euros al preu dels seus bitllets d'avió per la facturació en línia de dues maletes.

L'afectada va al·legar que el contracte de transport aeri amb Vueling estava viciat per una clàusula abusiva, i, posteriorment, l'Institut de Consum de Galícia va imposar a Vueling una sanció administrativa de 3.000 euros.

El cas va acabar davant del jutjat contenciós administratiu 1 d'Ourense, que va plantejar una qüestió prejudicial al TJUE.

En les seves conclusions d'aquest dijous, l'advocat general afirma que el dret de la UE "reconeix a les companyies aèries una llibertat de fixació de preus que abraça el conjunt dels serveis comercials lligats a l'execució del contracte de transport aeri, inclosos els serveis com la facturació de les maletes".

"Per tant, pel que fa a la fixació de preus pels equipatges facturats, les companyies aèries poden optar per incloure el cost d'aquest servei al preu base del bitllet d'avió o per oferir el servei amb un suplement opcional del preu", apunta la decisió.

Aquesta interpretació, prossegueix, no és aplicable a l'equipatge de mà, ja que la companyia aèria ha de transportar-lo gratuïtament.

Tot i així, l'advocat general especifica que correspon a les autoritats nacionals competents verificar que, quan es cobra per la facturació dels equipatges, les companyies aèries compleixin els seus deures pel que fa a la protecció dels drets del consumidor.

En aquest sentit, els transportistes aeris han de comunicar de manera clara, transparent i sense ambigüitats, des del començament del procés de reserva iniciat pel client, les modalitats de fixació de preus associades a la facturació d'equipatges, permetent que el client accepti o rebutgi aquesta prestació mitjançant una opció explícita d'acceptació.

Per tant, en el aquest cas concret correspondrà a l'òrgan jurisdiccional nacional comprovar si Vueling ha respectat aquestes exigències respecte a la ciutadana denunciant.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés