Publicat 21/03/2022 16:16

Junts creu que el canvi del Govern central sobre el Shara mostra el seu "menyspreu a l'autodeterminació"

El vicepresident i portaveu de Junts, Josep Rius, en la roda de premsa
JUNTS

El partit encarregar un informe intern d'avaluació del pacte de govern amb ERC

BARCELONA, 21 març (EUROPA PRESS) -

El vicepresident i portaveu de Junts, Josep Rius, ha assegurat que el canvi de posició del Govern central sobre el Shara Occidental "demostra el menyspreu a l'autodeterminació i omple de pols sahariana la taula de dileg".

En una roda de premsa aquest dilluns, ha qualificat de "tració al poble saharaui" aquest canvi de posició que es va conixer divendres, quan es va fer públic que el president del Govern central, Pedro Sánchez, havia enviat una carta al rei Mohamed VI en la qual sostenia que el pla d'autonomia per al Shara Occidental plantejat pel Marroc constitueix la base més seriosa i realista per arribar a una solució en el conflicte.

Rius també ha criticat que aquest gir suposa una violació d'acords internacionals, i ha censurat que el PSOE, que "havia reconegut el dret d'autodeterminació de les colnies, per negar-lo a Catalunya, ara nega el dret d'autodeterminació a una excolonia espanyola".

El portaveu de Junts considera que aquesta decisió és un "error geoestratgic, sabent que irritar Algria", i ha afirmat que és una irresponsabilitat provocar els provedors alternatius de gas enmig del conflicte a Ucrana.

INFORME DEL PACTE DE GOVERN

Rius ha anunciat que, a les portes que es compleixi un any de l'acord de govern entre ERC i Junts, l'Executiva de la formació ha decidit encarregar un informe de seguiment d'aquest pacte per veure "els aspectes que s'han complert i els que no, i qu cal millorar".

"Les institucions no són per fer autonomisme, sinó per avanar cap a un estat propi", ha defensat Rius, que ha explicat que miraran conselleria per conselleria el grau de compliment de l'acord, tot i que ha concretat que ser un encrrec intern de Junts i encara s'ha de concretar qui l'elaborar i els terminis en els quals es dur a terme.

També ha sostingut que a partir dels resultats d'aquest informe n'analitzaran les conclusions: "Prendrem les decisions oportunes llavors", ha dit preguntat per les conseqüncies que podria tenir aquesta anlisi, com una sortida de Junts del Govern, cosa que ha negat i ha dit que aquest informe s'emmarca en un context de normalitat.

FRONT COMÚ AMB BORRS

Rius ha cridat l'independentisme a fer un front comú i a "fer pinya" respecte al cas judicial de la presidenta del Parlament, Laura Borrs, que considera que es tracta d'un cas de persecució política i no de corrupció, en les seves paraules.

No s'ha posicionat sobre si s'ha d'aplicar o no l'article 25.4 del Reglament del Parlament, que suposaria suspendre la presidenta del seu escó en cas d'obertura d'un judici oral, i ha demanat "no avanar escenaris", ja que encara estan pendents que la Fiscalia faci l'escrit d'acusació.

COMPAREIXENA DE RUFIÁN

Sobre les relacions amb ERC després de les declaracions del portaveu republic al Congrés, Gabriel Rufián, respecte a les presumptes reunions de l'expresident Puigdemont i dirigents del Kremlin, Rius s'ha preguntat quina voluntat hi ha darrere: "Constructiva o de mirar que es trenqui el Govern per fer un tripartit amb els comuns i amb suport extern dels socialistes?", ha dit.

Ha recordat la petició de Junts perqu Rufián comparegui al Parlament i doni explicacions sobre aquestes acusacions, que ha titllat de greus, i ha desitjat que el portaveu republic faci aquesta compareixena, després de concretar que no li consta que Rufián s'hagi posat en contacte amb Puigdemont ni amb el seu equip per disculpar-se o preguntar pels seus dubtes sobre aquest assumpte.

LAMENTA ELS "ERRORS" DEL CEO

També ha lamentat els errors tcnics en l'última enquesta del CEO sobre l'independentisme, perqu considera que distorsionen la realitat, i ha demanat "responsabilitat i serenor" al director d'aquest organisme i que aquests errors no es tornin a repetir.

Considera que el fet que hagi baixat el suport a la independncia en aquestes enquestes no és un rebuig al moviment sinó a la "falta d'estratgia de l'independentisme sobre els següents passos", i ha assegurat que aquesta enquesta certifica que és un error ajornar la independncia per eixamplar la base, en referncia a l'estratgia d'ERC.

VAGA EDUCATIVA I JJOO

Rius ha defensat que el conseller d'Educació, Josep Gonzlez-Cambray, ha fet "un primer pas" pel que fa a la vaga d'educació de la setmana passada, ha dit que a Junts tenen plena confiana en ell, i ha descartat que el president de la Generalitat, Pere Aragons, s'hagi d'implicar directament en la negociació amb els sindicats.

Sobre la consulta dels Jocs Olímpics, el portaveu de Junts espera que el Parlament avali l'acord del Govern perqu Aragons pugui convocar consultes a territoris supramunicipals, i ha apostat per "la participació de les nou comarques", entre les quals el Ripollés, el Bergad i el Solsonés, malgrat que el Govern no preveu incloure en la consulta.

Contingut patrocinat