BARCELONA, 15 abr. (EUROPA PRESS) -
El president d'ERC, Oriol Junqueras, ha considerat aquest dilluns que Catalunya "no pot tancar-se a cap de les vies democràtiques que té a la seva disposició" per declarar la independència, en al·lusió a una hipotètica declaració unilateral d'independència.
A la presentació del llibre del periodista Vicenç Partal 'A un pam de la independència' (RBA) --'A un palmo de la independencia'--, ha recordat que sol un "10 per cent" dels gairebé 200 Estats independents actuals han aconseguit la seva sobirania a través d'un referèndum d'autodeterminació.
"La nostra voluntat és acostar les lleis a les coses i no les coses a les lleis. Des de fa 25 segles que els grecs van entendre que és la democràcia la que fa les lleis", ha sentenciat el líder republicà.
Junqueras ha optat per no entrar en polèmiques amb el conseller de Justícia, Germà Gordó, que aquest dilluns ha advertit que no preveu una consulta sense pactar-la amb l'Estat; ni amb el president de la Generalitat, Artur Mas, que ha avisat aquest cap de setmana de què no era partidari d'una declaració unilateral.
El president d'ERC ha defensat que "a ulls de la jurisprudència del dret internacional" totes les vies democràtiques són vàlides, alguna cosa que engloba, segons la seva opinió, des de la consulta a la declaració unilateral d'independència.
FUTBOL I INDEPENDÈNCIA
El també alcalde de Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) ha assegurat que és perfectament compatible defensar un Estat propi català amb sentir-se "emocionalment i futbolísticament" espanyol, ja que una Catalunya independent tindrà ciutadans amb múltiples identitats.
"Necessitem un país que la identitat política sigui compatible amb diverses identitats de caràcter cultural i lingüístic", ha tancat.
Junqueras també ha advertit que l'Estat no posarà les coses fàcils a Catalunya, ja que al llarg de la història "s'ha especialitzat a tenir por dels seus ciutadans i ha fet persecucions sistematitzades als seus dissidents", entre els quals ha esmentat a jueus, moriscos i protestants.
En la Catalunya independent de Junqueras es mantindria un sistema d'educació basat en la dualitat d'opcions entre escola pública i escola concertada "per tradició històrica i qüestions de llibertat de consciència".
Han assistit a l'acte els diputats d'ERC al Parlament Lluís Salvadó, Gemma Calvet i Oriol Amorós, el diputat de la CUP David Fernández i l'exconseller de Cultura Joan Manuel Tresserras, entre d'altres.