Publicat 20/02/2015 12:10

Joan Gaspart afirma que el Govern va oferir a Spanair més ajudes el dia de la fallida

Comisión de investigación del Parlament sobre Spanair
EUROPA PRESS

Diu que l'anunci de cessament es va endarrerir fins que van aterrar els avions per evitar l'estrès dels pilots

BARCELONA, 20 febr. (EUROPA PRESS) -

El president de Turisme de Barcelona i membre del consell d'administració de la desapareguda Spanair, Joan Gaspart, ha explicat aquest divendres que la Generalitat va oferir més ajudes el dia que va fer fallida l'aerolínia, la nit del divendres 27 de gener del 2012.

A la comissió d'investigació del Parlament sobre la fallida de Spanair, ha sostingut que l'anunci del cessament d'operacions es va endarrerir fins que tots els avions de la companyia van aterrar per evitar l'estrès als pilots.

"La Generalitat ens va oferir diners el matí del mateix tancament per intentar buscar solucions en un terreny més ordenat. Ens ofereix una ajuda per guanyar temps", ha dit, ja que Qatar Airways va decidir retirar-se el 25 de gener, després de la denúncia d'una associació d'aerolínies davant de la UE per determinar si els recursos públics injectats a Spanair --uns 175 milions d'euros-- podien considerar-se ajudes d'Estat.

Tot i això --ha afegit Gaspart--, el problema deixa de ser econòmic quan, a una reunió del consell, un representant dels pilots els adverteix de l'estrès que pot ocasionar la notícia sobre els conductors de les aeronaus.

"El que ningú s'esperava era això de l'estrès, i quan surt aquest tema veiem que ja no és un problema de diners, sinó d'evitar que surti que Qatar Airways es retira i que sense Qatar la gent pensi que el projecte ja no té viabilitat", ha apuntat.

"Quan tots els avions han aterrat es fa el comunicat del cessament d'operacions, i, mentrestant, els tècnics treballen perquè els passatgers no es quedin sense viatjar. Tots viatgen", tot i que milers de passatgers es van quedar a terra malgrat els vols alternatius que van oferir per a aquest cap de setmana companyies com Vueling, Iberia i Air Europa.

"TORNARIA A FER-HO"

"Tornaria a intentar l'operació. Ho vaig fer i ho tornaria a fer sempre, perquè es tracta de convertir Barcelona en un aeroport de connexió internacional", segons Gaspart, que considera que l'Aeroport de Barcelona encara té molt camí per recórrer amb les connexions amb Amèrica, l'Àsia i Àfrica.

"No va ser un fracàs. No va sortir bé. Mai no vam pensar que fèiem un negoci per a les nostres empreses, sinó que pensàvem que fèiem un gran favor al país", ha apuntat Gaspart, que ha defensat que l'operació Spanair sempre va ser molt més privada que pública, malgrat la col·laboració.

De la mateixa manera que compareixents anteriors, ha defensat que Spanair era viable, i que l'acord perquè Qatar es fes amb un 49% de Spanair estava gairebé tancat, però la companyia àrab es va fer enrere quan aerolínies com Vueling i Ryanair --les grans beneficiàries de la fallida, segons ell-- van presentar la denúncia a la UE: "La compra del 9,99% d'IAG --grup d'empreses d'Iberia, Vueling i British Aiways-- demostra fins a quin punt Qatar volia entrar amb força al mercat europeu".

Segons Gaspart, Turisme de Barcelona ja ha tornat més de la meitat del préstec de 15 milions d'euros que va signar per finançar Spanair --n'hi queden uns 6,5--, i ha assegurat que l'entitat no ha hagut de rebaixar el seu nivell de promoció de Barcelona per seguir captant més turistes, el 80% dels quals arriba a la ciutat a través de l'Aeroport.

L'exdirector general de Turisme de Barcelona Pere Duran ha sostingut que, per atreure més turistes, tenia "tot el sentit participar en un dels grans instruments de promoció de la ciutat i el país, com era convertir l'Aeroport en un aeroport de connexió internacional a través de Spanair".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés