Actualitzat 29/06/2014 16:12

IU-ICV presenta una altra iniciativa al Congrés per demanar investigar el sobrecost de l'AVE

MADRID, 29 juny (EUROPA PRESS) -

L'Izquierda Plural(IU-ICV-CHA) ha registrat al Congrés una proposició no de llei per exigir que es constitueixi una comissió d'investigació parlamentària que analitzi els sobrecostos en les obres de l'AVE, particularment de la línia Madrid-Barcelona, i que dirimeixi les possibles responsabilitats polítiques i tècnic-administratives que s'hagin donat.

El passat 20 de maig el PP va vetar a la Junta de Portaveus la inclusió a l'ordre del dia del Ple de la Cambra Baixa de la sol·licitud de creació d'una comissió parlamentària d'aquesta naturalesa plantejada per IU-ICV i Compromís-Equo, al·legant que l'assumpte està 'sub iudice'.

Davant d'aquesta decisió, la coalició d'esquerres ha decidit canviar d'estratègia i optar per la via de la proposició no de llei, tot i que la majoria absoluta dels populars impedirà en qualsevol cas que la iniciativa surti endavant, i que fins i tot si fos aprovada no comporti automàticament la posada en marxa de la comissió d'investigació.

De fet, la pròpia Mesa del Congrés deixa clar que "l'eventual aprovació de la iniciativa no implica la creació de la comissió sinó que, en tot cas, la creació haurà de realitzar-se per la via reglamentària establerta", raó per la qual permet que sigui debatuda en ple, que és l'objectiu últim de l'Izquierda Plural.

ANALITZAR POSSIBLES IRREGULARITATS

El grup que lidera Cayo Lara planteja així que el Congrés aprovi "constituir, conforme a la via reglamentària pertinent, una comissió d'investigació que tingui per objecte dirimir les responsabilitats polítiques i tècnic-administratives que es poguessin derivar de les presumptes irregularitats que s'hagin produït en la construcció de l'AVE, en especial en la línia Madrid-Barcelona".

I és que segons un recent informe del Tribunal de Comptes l'execució d'aquest projecte entre 2002 i la posada en marxa de la línia ha tingut un sobrecost de més de 1.700 milions d'euros (31,4%) "malgrat que en el procés d'adjudicació de contractes s'havien aconseguit suposats estalvis".

Una situació que també ha motivat una investigació de la Fiscalia Anticorrupció per suposada malversació de fons públics que ja ha provocat la detenció d'una desena de persones, incloent directius d'Adif.

Els sobrecostos es deriven tant dels retards en les execucions com de les constants modificacions, ampliacions i suspensions temporals d'obra, derivades "en bona part d'imprecisions" dels projectes.

MALES PREVISIONS

Segons el parer d'IU-ICV-CHA, això posa de manifest que "no van existir mesures i procediments per efectuar una previsió mínimament realista dels terminis i costos d'execució ni es van realitzar tasques d'investigació prèvia durant la fase de redacció dels projectes constructius amb l'objectiu d'evitar la utilització generalitzada de les modificacions i les suspensions".

La coalició creu que tampoc no es van efectuar previsions "realistes" dels terminis necessaris per a les expropiacions ni hi ha hagut "mecanismes transparents" per autoritzar les pròrrogues dels contractes i les obres complementàries.

"És important determinar totes aquestes circumstàncies, així com la identitat dels presumptes responsables i la quantia dels perjudicis que s'han provocat als contribuents", afegeix la iniciativa.

Finalment, defensa que seria "molt convenient" analitzar el model de transport desenvolupat els últims anys, en què l'"aposta desmesurada" per l'alta velocitat "a base de deute públic i malbaratament" ha impedit desenvolupar i millorar la xarxa de ferrocarril convencional, el rodalies i les mercaderies.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés