Actualitzat 17/12/2013 22:04

La investigació sobre el taxi que va explotar apunta que tenia la instal·lació de GLP a mitges

Eduard Freixedes
EUROPA PRESS

El cotxe era nou i el taxista podria haver desoït les indicacions del taller

BARCELONA, 7 nov. (EUROPA PRESS) -

Les primeres investigacions sobre l'explosió d'aquest dimecres d'un taxi a Barcelona apunten que el vehicle tenia la instal·lació de Gas Liquat del Petroli (GLP) "a mig fer", segons el regidor de Mobilitat i president de l'Institut Metropolità del Taxi (IMET), Eduard Freixedes.

Tot i això, encara no es disposa de la conclusió definitiva i Freixedes espera tenir-la en un parell de dies, segons ha dit aquest dijous després de preguntar-li en roda de premsa, i ha afegit que, a més de l'IMET, Toyota està elaborant el seu informe, ja que el taxi era un Toyota Prius híbrid amb el GLP.

L'automobilística ha defensat aquest dimecres que és "tècnicament impossible" que un Toyota Prius de sèrie i sense modificacions exploti en les condicions de la deflagració del taxi, i ha afegit que la modificació va ser feta per un tercer aliè a Toyota i a la seva xarxa de concessionaris.

El taxi que ha explotat tenia "dues o tres setmanes", segons ha explicat aquest dijous a Europa Press Manolo Otero, responsable del taller Manusan, que va fer la instal·lació de GLP en el vehicle i que també lliurarà a l'IMET per escrit un informe amb les seves conclusions.

Otero ha relatat que hi havia un marcador de gas instal·lat en el vehicle que no marcava bé i havia d'esperar-se a una peça de refet, davant del que va demanar al taxista que ara com ara el cotxe no funcionés amb el GLP sinó amb gasolina, però "ho va carregar igualment" de gas.

L'IMET, que també ha demanat un informe del que ha passat a la Generalitat, preveu revisar el protocol de transformació dels vehicles al GLP en funció del resultat de l'anàlisi, tot i que subratlla que aquest tipus d'instal·lació està autoritzada a Espanya i Catalunya.

Toyota desaprova modificar els seus vehicles amb la instal·lació de GLP i retira la garantia a un vehicle modificat, però els tallers que la instal·len ofereixen una assegurança addicional, i Freixedes ha ressaltat a més que "tot vehicle que es transforma ha de passar la ITV".

CARBURANT BARAT

El regidor de Mobilitat ha calculat que més d'un centenar de taxis funcionen a la capital catalana amb un sistema semblant al del que va explotar, ja que el GLP, carburant que també s'anomena AutoGas, és "menys contaminant" i més barat que la gasolina.

Ho ha constatat el secretari general a Barcelona del Sindicat del Taxi de Catalunya (Stac), José María Sánchez, qui ha concretat que aquest carburant està a 0,66 euros el litre, de manera que s'ha demostrat com una bona via d'estalvi per al sector, molt tocat per la crisi.

Sánchez també ha explicat a Europa Press que a diferència dels Seat, a Espanya els Toyota no surten de fàbrica amb la instal·lació de GLP incorporada, però els taxistes acudeixen a instal·ladors a la capital catalana.